Mannen utan böcker

Många är vi som tampas med högvis av böcker, bokhyllor som svämmar över och sängbord som varken har plats för vattenglas eller väckarklockor. I mitt projekt Reclaim the bokhylla håller jag ju på att just ta kontrollen över mina hyllor – jag vill rensa ut oönskade oälskade titlar för att göra plats för nya favoriter.

Min bokcirkelkompis Björn är helt tvärtom; han är något så unikt som en läsare boende i ett hem utan böcker – och som trivs med det. Hur coolt och märkligt är inte det? Jag ställde några frågor till honom för att få lite rensningsinspiration.

Hej Björn! Vem är du?
Just fyllda 40. Arbetar med byggnadsvård men är utbildad möbelformgivare/snickare och bibliotekarie. Läsning kommer som nummer två efter musiken. Spelar hellre än bra i diverse konstellationer. Bästa bok utan tvivel Räddaren i nöden av J. D. Salinger.

Hur mycket läser du?
Varierar. Ett bra år säkert en bok i veckan. Senaste halvåret nästan ingenting. Men nu har jag åter en stark läslust.

Hur många böcker äger du?
Just nu sju stycken:

  • Frihet av Jonathan Franzén. Inköpt för den är vår bokcirkels senaste val och kön på biblioteket var för lång. 
  • Tre kursböcker från BHS (Bibliotekshögskolan i Borås) som jag inte lyckats sälja, än.
  • Tre övningshäften för vardera piano, gitarr och tvärflöjt.

Har du aldrig haft böcker eller har du gjort dig av med dem?
Jag har varit storsamlare. Mina två favoritämnen att samla var polarforskninghistoria och böcker om det forna Sovjetunionen. Fråga mig inte varför. Det fanns en tid då jag alltid hade ett exemplar av S. A. Andrées Med Örnen mot polen i ryggsäcken. Otroligt gripande dagboksanteckningar från en misslyckad ballongfärd mot Nordpolen.

Varför har du valt att göra dig av med böckerna?
En tid i livet flyttade jag väldigt ofta. Tröttnade på att släpa kartonger med böcker. En kväll bjöd jag vänner på middag. Berättade under kvällen om alla böcker och folk fick ropa in vad de ville ha. 5:- för pocket 10:- för inbundet. Budgivning förekom. Det är lite skoj att nu flera år senare se mina gamla böcker hemma hos vänner, de lever kvar! De som inte gick åt skänkte jag till Myrorna.

Du måste hänga en hel del på bibliotek, låter det som… Vilket bibliotek gillar du bäst?
Det närmaste. Nä allvarligt talat så är Asplunds stadsbiblioteket bäst för häng. Medborgarplatsens övervåning är också bra, nära arbete och hem.

Brukar du reservera böcker och planera din läsning eller strosar du bara in på ett bibliotek och plockar med dig böcker som lockar?
Reserverar oftast. Men kan låta fingret stryka över ryggarna och ta det som fångar uppmärksamheten. Jag har väl en mental lista på vad jag vill läsa och dyker en titel från listan upp tar jag den. Har ingen metodik i mina spontana val. Reservationer baseras på intressanta recensioner och nyutkommet från favoritförfattare.

När en ny, hypad bok släpps blir det ju lätt mycket snack om den och därmed lååång reservationskö på biblioteket. Hur orkar du vänta?
Man får vara snabb med reservationen. Läsa DN på morgonen och boka direkt. Ofta köps det in så många exemplar att det går rätt fort. Men den som väntar på något gott…

För mig är det böckerna som – tillsammans med mina katter – är de som gör mitt boende trevligt och gör min lägenhet till ett hem. Vad har du istället?Mysigt är nog det sista man kan säga om mitt boende. Snarare praktiskt. Men det som gör att jag överhuvudtaget vill vistas hemma måste vara min gitarr.

Sist; Rekommendera en riktigt bra bok.
Ett oskrivet blad och andra myter om människans naturav Steven Pinker, professor i psykologi. I boken försöker han motbevisa tre starkt etablerade föreställningar om människans natur: tanken att människan föds som ett oskrivet blad, den goda vilden och att kropp och själ är två ting oberoende av varandra.

Minst sagt tankeväckande och mycket lärt skrivet.

Tack Björn!

8 kommentarer

Under Reclaim the bokhylla

8 svar till “Mannen utan böcker

  1. Pingback: Ett läsande hem | Bokbabbel

  2. Fascinerande! Kan tänka mig att många ur boblmaf ställer sig starkt tvivlande till att ta ett sånt drastiskt steg :)

    Har också flyttat en 16-17 ggr i mitt liv, men faktiskt inte kommit dit därhän att jag sålt av hela bokbohaget. Har i stället slitit ut ryggen på mig själv och de stackare som fått hjälpa mig bära (obs, lärde mig dock efter första flytten att man aldrig packar en kartong full med böcker utan fyller upp med lite fluff, typ kuddar).

  3. Kul inlägg, tack för trevlig läsning =)

  4. Bra intevju och bra inlägg :) Men jag skulle nog aldrig klara av att göra mig av med mina böcker… Tur att vi alla är olika :P :)

  5. Det här var verkligen intressant att läsa och trots att jag ju också är med i samma bokcirkel så hade jag ingen aning om att Björn inte har några böcker!

  6. Han är uppenbarligen ingen prestigefull läsare som har sina böcker som troféer ;) Intressant läsning, men jag har fortfarande svårt att förstå att en bokläsare kan klara sig utan böcker…

  7. Bokbiten

    A-Lo: Ja, visst blir man lite skeptisk? Nu har jag känt Björn några år och VET att han är en ”riktig” läsare, annars hade jag blivit skeptisk. Men visst skulle det underlätta vid flytt, det håller jag med om. Jag kånkar dock hellre än rensar helt.

    Carro: Tack!

    Annie: Jag håller med dig. Jag är inte det minsta sugen på att göra mig av med alla mina böcker, men jag tycker att det är fantastiskt imponerande att verkligen utnyttja biblioteken fullt ut. Egentligen BEHÖVER man ju inte äga sina böcker, bara man får läsa dem när man vill.

    Jessica: Men HUR har du kunnat missa det?

    Metta: I know! Jag reagerade ungefär likandant när jag fick höra det första gången.

    Camilla: Ja, eller hur. Troféer är väl kanske att ta i, men mina böcker innehåller en massa trevliga minnen iallafall. Jag kan bli glad bara av att klappa på dem ibland. :-)

Kommentera

