Min nye vän Harry Hole

Idag är det fortfarande lite halvsommarkänsla i luften i Stockholm och jag passade därför på att sitta ute och läsa en stund på lunchen. Jag har kommit en bit in Nesbös första bok om Harry Hole. Hittills gillar jag boken men varje gång huvudpersonens namn dyker upp fastnar jag eftersom jag inte vet hur jag ska uttala hans namn. Ska det vara med engelskt uttal som i betydelsen ”hål”? Med å-ljud som i ”Hin håle”? Utan e på slutet som i ”hol” eller helt enkelt som det låter i (H)Ole Bramserud?

Egentligen spelar det väl ingen roll, utan jag måste bara bestämma mig för vad han ska heta inne i mitt huvud… Vad heter han i era deckarhuvuden?

Lämna en kommentar

Filed under Boksnack

Kommentera

