Kejsaren av Portugallien av Selma Lagerlöf

Åh, ännu en klassiker jag har missat! Selma Lagerlöf skrev denna fina roman om Jan i Skrolycka och hans relation till dottern Klara Gulla redan 1914 men den håller verkligen än. Jag tyckte väldigt mycket om den och gillar dessutom den nya pocketutgåvan starkt. Den kommer att stå fint i min bokhylla och säkerligen sällskapas av fler Selma-böcker. Vilka av hennes böcker är bra och är det någon jag bör undvika?

Det enda som jag egentligen hängde upp mig på under läsandet var den överdrivna kommateringen. Är det Selma-typiskt eller bara ett tecken på att språket förändras?

Lämna en kommentar

Filed under Lästa böcker

Kommentera

