Fusk?

Sen jag flyttade från blogg.se till WordPress har det blivit mycket enklare att se hur ni läsare hittar hit. Många gör det via länk från min gamla blogg , via Twitter eller via andra bokbloggar som har länkat till mig (tack för det!) men varje dag är det även några läsare som ramlar in via Google. Föga förvånande är det vanligaste sökbegreppet just nu ”postcard killers” eftersom den ju är aktuell för tillfället, men överraskande nog är det även många som hittar Bokbiten via F. Scott Fitzgeralds klassiska roman, och då ofta med sökord i stil med ”the great gatsby handling”. Barn, ni fuskar väl inte med era skoluppsatser? Läs den istället för att googla handlingen; den är både bättre och mer lättläst än ni tror!

6 kommentarer

Filed under Boksnack

6 responses to “Fusk?

  1. bokstavlarna

    Haha!
    Jag har också ganska många som söker på en boktitel + handling, så jag tror att det är rätt många skolelever som försöker fuska. Fast det lär ju ta längre tid att googla fram en sammanfattning av en bok än att fgaktiskt läsa den…

    Visst är det kul att kunna se vad folk googlar på för att hitta sin blogg, förresten? Nästan lite beroendeframkallande!🙂

    • Bokbiten

      Ja, verkligen! Det är kul att kunna se vilka inlägg som är mest populära också, tycker jag. Det enda som är meckigare än hos blogg.se är att se hur många unika besökare jag har. Vet du hur man gör det utan att uppgradera till specialfunktioner?

      • bokstavlarna

        Hmm, jag brukar bara kolla diagrammet. Jag tror att det mäter unika besökare, eftersom det inte registrerar någon som klickar runt en massa och eftersom jag ofta har fler klick på olika sidor än vad som syns i diagrammet?

  2. Party of Five

    Ha ha ha! Dagens elever! Det värsta är att de är så lata att de bara kopierar och klistrar in. Så söker man på ”fraser” ur deras arbeten på google, så vips kommer man oftast direkt till källan och det visar sig att de kopierat 100%. Värst är när de till och med glömmer att ändra ursprungsförfattarens namn. Har faktiskt hänt.

    • Bokbiten

      Äh, så lata är nog bara skånska elever!😉 I resten av landet kopierar de säkert lika glatt, men nog kan man väl stava till sitt eget namn?

  3. Pingback: Dessa googlingar « Bokbiten

Kommentera

