Readags

Jag behöver verkligen inga fler böcker eftersom jag har gott om både lästa och olästa böcker i mina hyllor och nog egentligen skulle behöva rensa lite. Köpstopp är egentligen ett permanent tillstånd här, men eftersom jag aldrig lyckas hålla det kanske jag skulle byta till köpstopp av bokhyllor? När de jag har är fulla får jag helt enkelt kasta bort en del av de gamla böckerna för att få plats med nytt. Varför behålla böcker jag inte tyckte speciellt mycket om och inte kommer att läsa om egentligen?

Idag började bokrearapporterna poppa upp som svampar i bokbloggosfären eftersom man nu kan börja förboka böcker hos internethandlarna. Jag kunde självklart inte låta bli utan klickade hit och dit hos både Bokus och Adlibris. Till mitt försvar vill jag tillägga att de allra flesta av inköpen är titlar som sedan länge har stått på mina önske- och att läsa-listor.

Hur gör ni andra? Rensas bokhyllorna eller fylls de bara på med fler hyllplan vid behov?

9 kommentarer

Filed under Boksnack

9 responses to “Readags

  1. jag fyller bara på men slänger sådana böcker som verkligen varit vedervärdiga (typ Gömda och ungdomsböcker osv). Eller slänger, jag brukar lägga ner högar av böcker ibland i min port där det finns en bänk. Andra gör likadant. Ett fint sätt att slippa slänga böcker som någon annan kanske tycker om. Annars så skapar jag fler platser för böcker, köper fler hyllor, fyller garderoben osv.😀 jag måste också fråga om du har läst något annat av per hagman? för annars är Att komma hem ska vara en schlager en sådan bok som även Hagman-frälsta kan ha svårt för (men jag tyckte om den mycket). Bara en liten varning/notification, så att du inte får ett tveksamt förstamöte med underbara Per Hagman.

    • Bokbiten

      Nej, jag kastar inte heller böckerna när jag rensar, utan jag kör iväg dem med allt annat utrensat till Stadsmissionen. Jag slipper grejerna och de tjänar några kronor. Älskart.😉

      Ojdå. Det är min Hagmandebut och synd då att välja den bok som inte är Hagmantypisk… Men det kanske är just för att den är sämre än de andra som den är på rea?🙂 Vilken bok av honom rekommenderar du istället?

      • bokstavlarna

        Jag såg att det fanns en samlingspocket på rean med Cigarett+Pool+Volt av Hagman, men minns tyvärr inte om det var hos Bokus eller Adlibris. Den skulle jag i alla fall rekommendera för en hagmanska nybörjare!🙂

        (Och nej, jag gillade inte direkt Att komma hem… fast jag var inbiten Hagman-älskare som tonåring)

        • Bokbiten

          Tack för tipset! Den fanns ju hos Adlibris den också, så jag bytte. Jag litar självklart mer på en (åtminstone fd) inbiten Hagman-älskare än mitt egen slumpgeneratorliknande klickfinger.

  2. Japp, nu rensas det!🙂 Inte ut…böckerna hamnar i byrån istället (men de ska bort..så småningom).

    • Bokbiten

      Ha ha, blir det mellanlandning? Är det lathet för att du inte orkar bära iväg dem eller ett sånt där test av typen ”om jag inte saknar X på tre månader blir det tippen”?

  3. Jag skulle vilja kalla det bekvämlighet😉 (dvs en kombination av de båda alternativen) ..när de tre månaderna gått träder alternativ ett i kraft🙂

    • Bokbiten

      Det låter faktiskt inte helt olikt mitt beteende, men jag bär upp mina grejer på vinden för att samla ihop till så mycket grejer att det är värt att ta bilen för att åka till Stadsmissionen. Det kan ta sin lilla tid med tanke på hur sällan jag kommer i rensningsmode, så förrådet fylls lätt.

Kommentera

