Den sista läsaren av David Toscana

Månadens bokcirkelbok handlar om Remigio som en dag hittar en död flicka i sin brunn. Efter inrådan av sin far, bibliotekarien Lucio, gräver han ner henne under sitt avokadoträd i hopp om att undvika utredning av polisen som han inte litar på. Lucio är Icamoles ende bibliotekarie som ägnar all sin tid åt att läsa igenom, märka, censurera och sortera böcker hittar också svaret på mordgåtan i dessa och lyckas så småningom hjälpa polisen att lösa mordgåtan.

Att skriva en bok genom att låta böcker, visserligen helt fiktiva titlar, driva berättelsen framåt är i och för sig intressant men tyvärr hjälper det intei det här fallet. Boken är tråkig att läsa, kvinnosynen är obehaglig (unga flickor med len hy och äldre, fula och överviktiga kvinnor är de enda som förekommer) och jag får Coelho-vibbar när jag läser den. Det känns som att författaren vill skriva visdomar mellan raderna men jag orkar varken klura ut vilka eller ta dem till mig. Nej, efter att ha läst halva boken inför kvällens möte lämnar jag nu resten oläst. Språkpolisen i mig stör sig dessutom på titeln som istället borde ha varit Den siste läsaren eftersom läsaren ju är en man. Trevligt nog hade även övriga bokcirkelmedlemmar hängt upp sig på samma sak. Nördarnas sammansvärjning!

4 kommentarer

Filed under Lästa böcker

4 responses to “Den sista läsaren av David Toscana

  1. Låter inte alls bra. Ska ta tag i vår bokcirkelsbok som är Kärlekens historia.

    • Bokbiten

      Nej, men vi var alla ganska överens om att boken inte var speciellt mycket att ha, även om de andra åtminstone hade läst ut den.

      Kärlekens historia är säkert mycket bättre! Den står oläst i min bokhylla och väntar på all den där lediga tiden som jag hoppas ska dyka upp när som helst.

  2. Jag hade tänkt läsa Toscana på Lyrans resa, men jag får nog tänka om.

Kommentera

