Pepparkakshuset av Carin Gerhardsen

 I mörkaste november begås en rad hemska mord och det verkar inte vara en slump att alla offren är födda samma år. Kriminalkommisarie Conny Sjöberg och hans kollegor vid Hammarbypolisen tar upp jakten på mördaren samtidigt som vi läsare får följa en tragisk historia som tar sin början redan på sextiotalet. Dessutom får man självklart även ta del av polisernas privatliv och familjeproblem – annars hade det ju inte varit en svensk deckare.

Pepparkakshuset är den första boken i Hammarbyserien och Carin Gerhardsens debutbok. Jag är generellt betydligt mer förlåtande mot deckare än romaner när det gäller språk och ordval men jag kan ändå inte låta bli att fastna på ”frusen pyttipanna” (mat kan väl inte frysa, bara frysas? Alltså blir den fryst enligt min inre språknörd) och liknande uttryck. Det skulle ge boken så enkla pluspoäng om en snabb språkstädning gjordes…

Jag som gillar böcker som utspelar sig i Stockholm blir extra nöjd den här gången eftersom både mordplats och polisstation ligger i de områden jag rör mig dagligen.

Det här är varken mer eller mindre än en trevlig dussindeckare men eftersom den är spännande och lättsmält dyker jag snabbt ner i seriens andra del: Mamma, pappa, barn.

2 kommentarer

Filed under Lästa böcker

2 responses to “Pepparkakshuset av Carin Gerhardsen

  1. Andra delen är riktigt bra! Gillade den första, men glömde snabbt av den.

Kommentera

