Mamma, pappa, barn av Carin Gerhardsen

I andra delen av Carin Gerhardsens Hammarbyserie får vi följa flera parallella historier; ett spädbarn hittas i en buske nära liket efter sin mamma, en tonårstjej hittas mördad på en finlandsbåt och en treårig flicka som vaknar ensam hemma och är övertygad om att hon har blivit övergiven av sin familj.

Alla ärenden hamnar så småningom på Conny Sjöbergs bord och han och kollegorna försöker bringa ordning i vad som har hänt och vem som är skyldig till vilket brott. Samtidigt får vi följa polisernas privatliv där förra boken slutade och självklart handlar det inte bara om dagishämtningar och gympass.

Pepparkakshuset utspelade sig i Enskede men i den här boken har vi flyttat in till Södermalm där också Hammarby polisstation ligger. Jag känner fortfarande ingen mig i miljöerna som beskrivs, vilket i mina ögon är ett plus.

Första boken beskrev jag som en trevlig dussindeckare, men den här är bättre. Visst, maten är fortfarande frusen (den här gången är det köttbullar som huttrar och borde ta på sig små runda tröjor) och visst återanvänder hon en del text på precis samma sätt som andra deckarförfattare brukar göra (viss information måste helt enkelt presenteras i varje bok för att läsaren ska lära känna karaktärerna men det stör när man läser böckerna direkt efter varandra) men Mamma, pappa, barn känns mer välskriven än deckardebuten. Historien om den övergivna treåringen berörde mig lite extra och Petra Westmans historia känns spännande att följa. Nu ser jag fram emot bok nummer tre som tydligen kommer i april.

6 kommentarer

Filed under Lästa böcker

6 responses to “Mamma, pappa, barn av Carin Gerhardsen

  1. Har precis börjat på den här boken. Får återkomma med omdöme senare. Jag gillade Pepparkakshuset och det låter ju på dig som denna är bättre.

  2. Ser också fram emot nummer 3! Tycker att det är bra att poliserna tar lagom mycket plats, men ändå för handlingen framåt.

  3. Ska pröva läsa den här! Pepparkakshuset var jag inte så förtjust i, men det var mest ämnet som gjorde det.

  4. Bokbiten

    Nu kommer snart trean! Jag har sett notiser från flera bokbloggare som har fått recex av den idag, så inom några veckor ska den nog finnas i handeln.

  5. Pingback: Vyssan lull av Carin Gerhardsen « Bokbiten

Kommentera

