Soundtrack till böcker

Eftersom jag till fullo utnyttjade att det är ledig lördag idag unnade jag mig en två timmar lång tupplur när jag kom hem från stadsvandring och shopping i eftermiddags. Följdaktligen är jag nu knallpigg, vilket passar finemang eftersom jag har ca 150 sidor kvar att läsa i Helen Zahavis En jävla helg till morgondagens bokcirkelbrunch.

Jag satte mig i läsfåtöljen och tog upp datorn för att sätta på lite passande musik, men upptäckte att jag inte kan välja. Inser nu någonting som jag inte har tänkt på tidigare; att bakgrundsmusiken självklart måste matcha stämningen i boken. Ibland passar klassiskt bäst, ibland stillsam Norah Jones-jazzpop och ibland REM på hög volym.

Väljer du också musik efter vilken text du läser? Har du tips om vad jag ska lyssna på till Zahavi?

5 kommentarer

Filed under Lästa böcker

5 responses to “Soundtrack till böcker

  1. ina

    oj så spännande att du kan lyssna på musik eller ljud överhuvudtaget när du läser. jag som har koncentrationssvårigheter behöver tystnad och ingen distartion alls omkring mig. bäst vore ett helt tomt rum, enbart en skön soffa! men kan du både ta in texten och ljudet lika mycket eller hur går det till?🙂

    • Bokbiten

      Jag lyssnar gärna på musik när jag läser, men både typ och volym varierar kraftigt beroende på hur mycket jag behöver koncentrera mig på det jag läser. När jag pluggade gjorde jag oftast det utan musik.

  2. bokstavlarna

    Jag skulle satsa på någon arg riot grrl-musik, typ Le Tigre, när det kommer till Zahavi… Eller kanske Peaches?

    • Bokbiten

      Tack för tipsen! Det blev Lasse Lindh som jag normalt tycker gör bra läsmusik men det var i mjäkigaste laget när Bella var som argast.

      • bokstavlarna

        Haha, jag kan tänka mig det… Det kan behövas lite argare tongångar för att matcha Bella.
        Fast kanske inte FÖR arga, det kan lätt bli distraherande med musik som är alltför aggressiv när man läser tycker jag.

Kommentera

