En jävla helg av Helen Zahavi

”Det här är berättelsen om Bella som vaknade en morgon och visste att hon hade fått nog.”

Så börjar månadens bokcirkelbok En jävla helg av Helen Zahavi. Bella bor i en källarlägenhet i Brighton och blir förföljd, trakasserad och bevakad av en granne som står och tittar på henne bakom gardinerna. Detta blir droppen som får bägaren att rinna över och en dag får hon helt enkelt nog. Hon tar med sig en hammare uppför brandstegen och går in och gör upp med grannen en gång för alla. Vilken jävla helg det blir sen.

Det här är en arg bok som samtidigt är väldigt rolig. Även om Bella handlar moraliskt sett helt fel kan jag inte tycka illa om henne. Hon har verkligen väldig otur med männen som kommer i hennes väg och det är helt begripligt att hon en dag inte står ut längre. Jag rekommenderar boken men tipsar om att den nog är ännu bättre på engelska (Dirty weekend) eftersom den känns översatt och en del missade skämt anas mellan raderna.

8 kommentarer

Filed under Lästa böcker

8 responses to “En jävla helg av Helen Zahavi

  1. Åh, den är helt underbart crazy! Kom ihåg att jag läste den som tonåring, i samma veva som Marilyn French och Erica Jong!

  2. Brighton? Där har jag bott, måste läsa!

    • Bokbiten

      Tyvärr blir man inte så sugen på att åka till Brighton när man läser boken… Men läs den gärna iallafall på grund av den härliga svarta humorn.

  3. Den har jag tänkt läsa hur länge som helst, men det verkar aldrig bli av…

    • Bokbiten

      Nu är det dags! Det kan vara lite meckigt att få tag på den men här i Stockholm fanns den i massor på biblioteket. När du väl har den i din hand läser du den iallafall snabbt som blixten!

  4. bokstavlarna

    Jag läste den här boken första gången när jag var en ung nyvaken feminist och då ÄLSKADE jag den förebehållslöst. Just Bellas ilska och hennes vägran att bli ett offer tyckte jag var helt awesome.

    Nu har jag inte läst om boken på rätt många år, men blev lite sugen på en omläsning nu faktiskt. Mest för att se om jag fortfarande gillar den. 🙂

  5. Bokbiten

    Oh, you will! Läs om den, bli arg och skratta.

Kommentera

