Presidentens hustru av Curtis Sittenfeld

Småstadsbibliotekarien Alice möter den charmige och karismatiske festprissen Charlie, vars politiska karriär redan är mer eller mindre utstakad. De blir kära, flyttar ihop, gifter sig och lever lyckliga i alla sina dagar.

Ja, så skulle man kunna beskriva bokens röda tråd. Visst låter det som en vanlig, halvtråkig kärleksroman? Jepp, men se det här är något bra mycket bättre än så. Det här är berättelsen om den övertygade demokraten och självständiga arbetarklassdottern Alice som gifter sig med en man från överklassen, en man som representerar ett annat tankesätt och en annan politisk åskådning än hon och en man med helt andra referensramar.  Genom att vara hans hustru kommer hon att leva ett liv som hon egentligen inte vill ha och hon tvingas att stå bakom åsikter som hon inte delar.  Berättelsen bygger delvis på Laura Bushs liv.

Men allra mest är det bara en riktigt bra bok; du vet en sån där som man sugs in i efter bara ett par rader och sen inte riktigt lämnar med tanken förrän den är slut. Jag läste boken under en semestervecka och så fort jag kom in på hotellrummet hörde jag hur Alice ropade på mig. Åh, vilken härlig sträckläsning Curtis Sittefeld bjöd på! Det enda minuset är att boken tyvärr inte håller samma klass ända in i mål. Det är en himla massa sidor av grubblande och monologer på slutet, och här hade man nog kunnat kapa ett hundratal sidor, tycker jag.

2 kommentarer

Filed under Lästa böcker

2 responses to “Presidentens hustru av Curtis Sittenfeld

  1. Jag håller med helt och hållet!
    Superbra bok som man sugs in i, men som tyvärr blir lite seg framåt slutet. Synd det, jag önskar också att det vore något hundratal sidor kortare så hade det varit perfekt.

  2. Lite segare på slutet kanske, men en riktigt, riktigt, riktigt bra bok!

Kommentera

