Bokfrågor

Nu var det länge sedan jag fyllde i en bokenkät, så när jag hittade den här hos Bokstävlarna kunde jag inte låta bli.

Vilka är de fem författarna ni har flest böcker av i era bokhyllor? Oj, eftersom mina böcker är helt osorterade och jag inte orkar räkna får jag gissa lite här. Skulle tippa på dessa:

  • Sjöwall/Wahlöö – Jag köpte hela Martin Beck-serien på bokrean i vintras och tänkte plöja dem nu i sommar eller på annan semester.
  • Henning Mankell – Jag är en sucker för deckare, helst svenska, och har läst om flera av Wallanderböckerna åtminstone ett par gånger.
  • Marian Keyes – Enda chicklitt-författaren jag gillar, men hennes böcker brukar jag plöja.
  • Per-Anders Fogelström – Stad-seriens fem delar i senaste pocketutgåvan står snyggt uppradade i pockethyllan.
  • Alexander McCall Smith – Jag tror att jag ägen fyra eller fem av mysböckerna om Mma Ramotswe.

Köper eller lånar ni mest? Köper! Jag lånade mycket böcker på biblioteket när jag var yngre men i takt med att jag har börjat tjäna pengar, bokmomsen har sänkts och nya böcker kommer ut allt snabbare i pocket har jag nästan helt gått över till att köpa mina böcker (och då främst på nätet). Mina bokcirkelvänner kommer dock ibland med uppslag till böcker som inte längre går att få tag på, vilket medför biblioteksbesök. Jag tycker mycket om idén med bibliotek men tycker att det är alldeles för meckigt att hålla reda på öppettider och omlån för att jag ska orka låna alla böcker jag vill läsa. Dessutom kan man nog snart kalla mina bokhyllor där hemma för bibliotek och där lånar jag ju stup i kvarten. 🙂

Sparar ni alla böcker ni köper? Nej, när det blir fullt i hyllan rensar jag och gör mig av med böcker som jag inte har några starka minnen av, böcker jag inte gillade speciellt eller som jag bara sannolikt inte kommer att läsa om – som del X i valfri medelmåttig deckarsvit. De utrensade böckerna skänker jag sen till vänner/kollegor eller Stadsmissionen. Att lägga dem i pappersinsamlingen känns helt otänkbart.

Inbundet eller pocket helst? Definitivt pocket! De är billigare, väger mindre (min handväska är redan tung om den är), är mer läsvänliga och – viktigt! – av standardformat vilket underlättar förvaringen.

Vilken bok har du läst flest gånger i ditt liv? (om du nu läser om böcker) Det är nog dött lopp mellan många av Kitty-böckerna och Tracys hämnd av Sidney Sheldon. Den sistnämnda är nu så välläst att det inte längre går att läsa titeln på pocketbokens rygg. Variation verkar inte ha varit min grej under uppväxtåren… Det händer fortfarande att jag läser om böcker nu också, men eftersom jag ständigt släpar hem nya olästa böcker tar jag mig inte längre så ofta tid att läsa gamla favoriter.

3 kommentarer

Filed under Boksnack

3 responses to “Bokfrågor

  1. Tracys hämnd läste jag många gånger när jag var alldeles för liten…

  2. Jag hade tänkt skriva exakt samma kommentar som Lilla O gjort här ovan. 😉
    Tracys hämnd är en sån där bok som jag var väldigt fascinerad om som bokslukande pre-teen, men som jag i efterhand nog tycker att jag kunde väntat några år med att läsa.

  3. Bokbiten

    Vilken ålder är ”rätt” för den boken, tror ni? Jag läste den nog när jag var i högstadieåldern vilket antagligen var yngre än vad Mr Sheldon hade tänkt sig att hans läsare skulle vara, men jag har svårt att tro att jag skulle uppskatta den i vuxen ålder…

Kommentera

