Kan man tröttna på en bok man inte har läst?

När jag har läst tillräckligt många recensioner och blogginlägg om en och samma nyutkomna bok kan jag ibland bli trött på den och tappa lässugen helt, rätt att boken på alla sätt borde falla mig i smaken. (Lite samma fenomen som att man inte blir så sugen på mat man har känt doften av i flera timmar innan man är hungrig och ska äta). Nya böcker som jag absolut vill läsa bör alltså huggas in på så snabbt som möjligt innan hela världens tipsarkarusell är igång.

Anneli Jordahl beskriver detta så bra i sin fantastiska bok Jag skulle vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet) när hon lägger följande ord i munnen på Ellen Key som just har träffat herr Strindberg på ett litterärt samkväm (åh, vilket underbart uttryck! Får jag kalla vår bokcirkel det?):

”…som jag skamligt nog inte läst förrän nu. Men det kan vara så med omtalade böcker, de litterära sucéerna vill man inte läsa när varenda själ gjorde det, sorlet gör att man knappt uppfattar vad som står på sidorna. Man ska läsa när pratet har klingat av och andra titlar är i svang.”

12 kommentarer

Filed under Boksnack

12 responses to “Kan man tröttna på en bok man inte har läst?

  1. Håller med, både om att man blir trött på aktuella titlar och att citatet är bra. Publicerade ett inlägg med det för ett tag sedan. Bra att läsa recensionsböcker så att man hinner först, men då sabbar man å andra sidan för andra som Snowflake så riktigt påpekade.

    • Bokbiten

      Där ser man; jag var visst tvåa på bollen den här gången. 🙂 En hel bok full av snygga formuleringar och så väljer vi precis samma citat! Great minds think alike, eller hur?

      Ja, man förstör ju lite för andra när man recenserar tidigt, men jag brukar försöka låta bli att läsa recensioner av böcker jag är intresserad av just därför.

      • Visst är det lustigt! Jag vek hur många hundöron som helst. Det fanns verkligen många snygga formuleringar.

        • Bokbiten

          Samma här! Jag brukar inte markera i mina böcker men nu har jag vikt massor av sidor med favoritmeningar. Som det här stycket:

          ”Hade jag inte avskytt handarbete skulle jag för länge sedan broderat alla glåpord jag fått genom åren på ett lapptäcke. Patentfjolla, väderhona, vampyr, osedlighetens apostel. Sova i dem, släppa väder.”

  2. Jaa det kan man!! Men det beror ju mycket hur man recenserar också … En del ska ju envisas med att skriva om både början, mellanspel och slutet (!).

    • Bokbiten

      Jag brukar inte läsa färdigt recensioner som gör att jag får upp intresset för en bok. Istället markerar jag den och läser den när jag också har boken bakom mig. Först då kan jag uppskatta detaljer och nyanser utan att känna att jag riskerar att få reda på för mycket.

  3. Man kan absolut tröttna på en bok man inte läst. Trots att jag gör mitt bästa för att undvika att drabbas av mer än de 150 sidor jag slet mig igenom i ”Män som hatar kvinnor” så dyker fanskapet upp överallt. Stor suck! Med ”Snabba cash” var det bara att ge upp, läsa eländet och gå vidare med sitt liv.

    • Bokbiten

      När jag väl hugger in i den där boken som jag har tröttnat på kan jag dock dras med och bli förtjust. Visst är det alltid farligt med höga förhoppningar men ibland håller ju en bok precis den höga nivå man hoppats på och då: lycka.

  4. Det tror jeg så absolutt man kan. Jeg skal aldrig i mitt liv lese Min kamp serien av Knausgård.

    • Bokbiten

      Ha ha den är redan ganska omskriven här i Sverige fastän de första delarna inte kommer ut på svenska förrän i höst. Jag har inte tröttnat än men skräms lite av de enorma massorna av sidor.

  5. Det kan jag hålla med om. Jag brukar inte bry mig så mycket om de böcker som är nya för tillfället, utan läser det jag känner för.

  6. Pingback: Jag skulle vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet) av Anneli Jordahl « Bokbiten

Kommentera

