Den innersta kretsen av Viveca Sten

Det är sommar igen och i Viveca Stens litterära värld innebär det nya mord på den idylliska ön Sandhamn. I den innersta kretsen börjar med att Oscar Juliander, vice ordförande i KSSS blir skjuten samtidigt som startskottet för Gotland runt går. Förutom att vara en skicklig seglare var han även en ansedd advokat och en av aktörerna i den innersta kretsen i Kungliga svenska segelsällskapet. Många verkar ha haft motiv att ta honom av daga, men vem gjorde det?

Nackapolisens Thomas Andreassson och hans kollegor sköter utredningen men precis som i den första Sandhamnsboken av samma författare spelar hans barndomsvän Nora Linde även hon en stor roll. Nora är jurist och lever tillsammans med sin osympatiske man Henrik som styr och ställer med henne. Hon är å andra sidan irriterande eftersom hon bara finner sig i hans sätt och jag undrar ännu mer i den andra boken – varför hon inte bara ställer sig upp och skriker rakt ut? Läser man fler böcker i serien känns sannolikheten väldigt stor att hon kommer att bli ihop med Thomas, något som varken jag eller Lilla O tycker är en speciellt originell idé – det vore alldeles för uppenbart och trist. Nej, men gaska upp dig och kasta ut Henrik, Nora! Du kan väl leva trevligt singelliv i det fina huset ett tag?

Boken är skriven med ett mycket enkelt språk fullt av de där lååånga kursvieringarna som bland annat Mons Kallentoft är så förtjust i. Jag är det inte och jag irriterar mig mer och mer på boken ju längre jag läser. Första delen lyssnade jag på som CD-bok och kanske var det Katarina Everlöws uppläsning som fick mig att tappa tankarna på det trista språket n? Nej, jag är inte sugen på någon del tre i den här serien.

4 kommentarer

Filed under Lästa böcker

4 responses to “Den innersta kretsen av Viveca Sten

  1. Jag tycker det här är den sämsta av hennes tre, nästa bok i serien är den bästa och faktiskt riktigt bra!

  2. Sågade del ett rejält för någon vecka sedan. Nu blir jag ännu mindre sugen på del två.

  3. Bokbiten

    Lotta: Riktigt bra i jämförelse med de två första eller faktiskt riktigt bra i jämförelse med genomsnittsdeckaren?

    O: Skippa tvåan helt. Antingen är den ännu sämre än ettan eller så är den bara ok om man lyssnar på CD. Katarina Everlöv kan ju hjälpa upp många dåliga texter med sina bra uppläsningar.

Kommentera

