Dubbelspel av James Patterson och Michael Ledwidge

”Hon är vacker, begåvad och mitt i karriären. Tillsammans med sin man Paul lever Lauren Stilwell der perfekta New York-livet. Men lika lång tid som det har tagit att bygga upp denna tillvaro, lika snabbt ödeläggs den.” 

Så börjar baksidestexten och när man fortsätter läsa den och sen resten av boken får man vara med om otrohet, dubbelspel, misstankar, svek och mord – allt i en osannolik röra. Huvudpersonen Lauren är precis den där kombinationen präktig och banal som jag inte orkar med, och när hon blir övertygad om att hennes man har begått ett brott börjar hon försvara och täcka upp för honom utan minsta tanke på logik eller trovärdighet. Historien vänder sedan alldeles för många gånger för att jag till slut ska orka bry mig om hur det hela slutar.

James Pattersons svenska debut var Postcard killers som han skrev tillsammans med Liza Marklund. Jag tyckte att den var spännande och lättsmält men kan nu konstarera att det var ett lyckokast av honom att slå sig ihop med Liza som framstår som en litterär storhet i sammanhanget.

Dubbelspel är som en blandning av Harlequin och John Grisham och jag misstänker att jag hade älskat den här boken när jag var 15 år och mitt inne i min Sidney Sheldon-period. Älskar jag den nu? Not so much. Förutom den ointressanta berättelsen och det extremt fattiga språket blir man som läsare hela tiden idiotförklarad av författarna genom att viktiga meningar i stil med ”Jag måste få reda på om Paul var oskadd” och ”Hamna inte i chock nu, Lauren. Sätt fart! Gör någonting! Nu!” kursiveras för att man absolut måste förstå hur viktiga de är. Boken känns väldigt amerikansk med en miljon kapitel med små cliffhangers på varannan sida, men speciellt spännande blir den aldrig.

James Patterson är en av världens mest säljande författare genom tiderna och har tydligen sålt över 180 miljoner exemplar av sina böcker. Jag kan inte för mitt liv förstå vilka dessa köpare är.

Recex från Piratförlaget.

1 kommentar

Filed under Lästa böcker

One response to “Dubbelspel av James Patterson och Michael Ledwidge

  1. Pingback: Svenska semesterläsvanor « Bokbiten

Kommentera

