Jag skulle vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet) av Anneli Jordahl

Kritikern och särartsfeministen Ellen Key var en av de tongivande kulturpersonligheterna i Sverige i slutet av 1800-talet. Under 1880-talet bodde hon i Stockholm och arbetade som lärare och hon inledde då en romans med den gifte Urban von Feilitzen som bodde med sin fru och sina barn på ett gods i utanför Linköping. Även han var kritiker och han och Ellen började brevväxla intensivt och passionerat. Deras relation påverkar Ellen livet ut även om de bara träffas i verkliga livet ett fåtal gånger.

I takt med att Ellen blir mer och mer framgångsrik som skribent träffar hon och blir bekant med andra svenska storheter från förr, som Victoria Benedictsson, Verner von Heidenstam och August Strindberg. Hon slåss för kvinnornas plats i samhället och var för sin tid ganska radikal när hon tyckte att kvinnan skulle vara hemma med sina barn bara under deras första år och slogs för att vi skulle få rösträtt även om hon med dagens feministiska mått var mycket traditionell i sina åsikter om att kvinnan hade det största värdet som uppfostrarinna och inte borde förvärvsarbeta medans barnen var små.

Jag skulle vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet) är ingen politisk bok och ska heller inte läsas som en ren biografi om Ellen Key. Det är en roman även om den bygger på hennes liv och en stor del av alla brev skickade mellan henne och Urban som har ”återskapats” av författaren Anneli Jordahl. Att veta vad är sant och inte går inte och det spelar faktiskt inte heller någon roll. Läs boken som en roman, en kärlekshistoria eller en berättelse om en mycket speciell kvinna och de personer hon valde att ha i sitt liv.

Det här är en riktig liten pärla! Språket är alldeles underbart och jag får hela tiden påminna mig om att den är skriven 2008 och inte 1908 eftersom formuleringarna och ordvalen känns gamla – men på ett bra sätt. Det är inte högtravande eller svårbegripligt på något sätt utan bara annorlunda och vackert. Jag har vikt massor av hundöron i boken för att markera extra bra formuleringar och roliga/kloka passager i stil med den här och den här:  

”Hade jag inte avskytt handarbete skulle jag för länge sedan broderat alla glåpord jag fått genom åren på ett lapptäcke. Patentfjolla, väderhona, vampyr, osedlighetens appostel. Sova i dem, släppa väder.”

Kort sagt: läs, njut, skratta lite och fäll en tår.

3 kommentarer

Filed under Lästa böcker

3 responses to “Jag skulle vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet) av Anneli Jordahl

  1. Älskade den, men har fortfarande inte kommit mig för att läsa mer om Key, Wägner och de andra som jag tänkte.

  2. den här måste jag lägga till listan att vilja läsa…

  3. Bokbiten

    O: Ja, visst blir man sugen på att läsa mer? Jag har dessutom införskaffat Klass – är du fin nog av samma författare. Skulle även vilja läsa mer om och av Eller Key.

    Karin: Gör det! Den är lättläst och alldeles alldeles underbar.

Kommentera

