Vi har redan sagt hejdå av Daniel Åberg

Den bloggande författaren Filip lever singelliv i Stockholm, träffar mycket tjejer och har satt i system att aldrig vara med samma tjej så länge att det blir seriöst, ett riktigt förhållande. Genom att ha okomplicerat sex med en tjej som redan är upptagen och genom att behandla tillfälliga bekantskapet slarvigt behöver han aldrig bli sårad eller såra någon på riktigt.

En dag går han på date med Iris som har en hemlighet. Filip borde enligt sina egna principer glömma henne på en gång men kan inte. Han fortsätter träffa andra parallellt men Iris har något speciellt som gör att han inte kan bortse från henne. Han försöker berätta om henne för bästa kompisen Amanda men kan inte heller själv förstå varför hon är så speciell.

Vi har redan sagt hejdå är en mycket vackert berättad historia om en klassisk strulputte. Filip är många gånger irriterande feg och osympatisk men jag kan ändå inte låta bli att tycka om honom. Jag vill honom så väl; vill att han ska förstå vad han ställer till med och vill att han ska bli lycklig.

Daniel Åberg skriver på ett väldigt speciellt sätt som jag gillar. Han skriver slingriga meningar och låter ofta repliker och tankar avbryta berättandet på ett sätt som får mig att känna mig som att någon berättar en historia för just mig. Han har dessutom låtit bokens kapitel komma i ”fel” ordning vilket gör att när jag väl läser första kapitlet blir det mer betydelsefullt – samma känsla som man kan få när man läser om en bok man tycker om och helt plötsligt förstår även de första delarna.

Den här boken är inget mindre än ett litet mästerverk i mina ögon.

7 kommentarer

Filed under Lästa böcker

7 responses to “Vi har redan sagt hejdå av Daniel Åberg

  1. Håller med! En riktigt bra bok.

  2. Pingback: Recensionsdags för ”Vi har redan sagt hej då” : Sockerförlaget

  3. Pingback: Daniel Åberg » Självskryt plus lastbryggshäng

  4. Pingback: Boktoka | Vi har redan sagt hej då av Daniel Åberg

  5. Mästerverk! Det var värst. Det var faktiskt den här romanen jag höll på att läsa när min sabla läsplatta gick sönder, så jag hann aldrig läsa klart. Sen började jag läsa annat och så blev det aldrig av att ta upp den på nytt. Men jag kommer ihåg just det där med den oorganiserade kapitelordningen, att jag tyckte om den. Måste fixa fram boken på nytt och läsa klart, tack för påminnelsen!

    • Bokbiten

      Ett litet mästerverk iallafall… Jag gillade verkligen boken skarpt; den fick mig att känna en massa och jag tänker fortfarande på Filip och Iris ibland. Läs den!

  6. Pingback: Svenska semesterläsvanor « Bokbiten

Kommentera

