Härliga härliga semester

Den senaste veckan har jag tillbringat i Tyskland och förutom att träffa vänner, besöka muséer (konst-, Gestapo- och choklad-dito), gå på bröllop, dricka drinkar, shoppa nagellack (min andra last vid sidan om böckerna) och läsa sagor för gudbarn har jag så klart bokturistat en del också.

Dagen efter bröllopet och en hel natts dansande kände jag av viss trötthet och istället för att rusa upp tidigt tog jag det lugnt hela förmiddagen och brunchade sen med Roseanna på ett fik i en vacker park. Trevligt sällskap, god mat och sol som strilade genom trädgrenarna. Härligt!

Anneli och jag gick på mexicansk restaurang en kväll. Maten var alldeles för salt men boken både snygg och intressant.

Tillsamans med Edward och Bella tog jag en eftermiddagsfika på det så omtalade Starbucks som jag tidigare aldrig har testat. Deras Lemon & green tea frappucino var supersmarrig men bokens storhet förstår jag inte alls.

Självklart var jag tvungen att besöka en bokhandel också. Precis vid rådhuset hittade jag en stor Hugendubel där Mankells Kinesen och Donna Leons senaste hälsade mig välkommen i dörren. Att tyskarna gillar de svenska deckarna visste jag så klart sen tidigare, men de tog nästan löjligt stor plats i butiken. På topplistan tog Sverige hem inte mindre än 4 av de 10 första platserna: Stieg Larssons tre och Håkan Nessers senaste.

Jag bad personalen om hjälp med att välja några hyfsat lättlästa böcker skrivna på tyska. Tjejen blev eld och lågor när hon hörde att jag kom från Sverige och rabblade snabbt upp alla deckarförfattare hon gillar men pratade sig även varm om en hel drös böcker varav jag valde de fem ovan. Jag har börjat lite på äppelkärneboken men rackarns vilken tid det tar att läsa på tyska. Skam den som ger sig!

(Recensioner av de lästa böckerna kommer i separata inlägg i veckan).

1 kommentar

Filed under Boksnack, Lästa böcker

One response to “Härliga härliga semester

  1. Pingback: Svenska semesterläsvanor « Bokbiten

Kommentera

