Svenska semesterläsvanor

Bokhora har under sommaren genomfört en mycket vetenskaplig undersökning om svenskarnas semesterläsvanor och mycket överraskande visade denna undersökning att vi läser mer på semestern än under resten av året. Jag hade vissa aningar om detta men känner att det var bra att få resultatet bekräftat.

I samband med publiceringen av resultatet la man även upp denna enkät:

1. Bäst i sommar?

Jag tyckte väldigt mycket om ”Vi har redan sagt hejdå” av Daniel Åberg.

2. Sämst i sommar?

”Dubbelspel” av James Patterson och Michael Ledwidge som jag suckade mig igenom.

3. Vad har du helst läst på stranden?

Eftersom jag både är en badkruka av stora måttt och har en kinkig ljusblå/genomskinlig hud som blir röd och fräknig på ett kick brukar jag inte tillbringa speciellt mycket av min semestertid på stranden. De gånger jag är där har jag dock alltid något läsbart med mig; gärna något lättsmält i pocketformat.

4. Var har du läst mest?

I skuggan under en av de stora björkarna på gården utanför mitt hus lästes en hel del under värmeböljan. Sen blev det även en hel del läsande på flygresor (till, i och från Tyskland) och på tyska hotell, matställen och uteserveringar.

5. Har du haft något läsprojekt under sommaren som du lyckats eller misslyckats med?

Tanken var att jag skulle ta mig igenom alla Sjöwall/Wahlöös Beck-deckare. Jag har so far läst tre och är sugen på fler, men är inte säker på att maratonläsning gör dem rättvisa.

6. Nämn en ny bok som du har köpt i sommar!

När jag försökte gå förbi Pocket Shop förra veckan hoppade Dan Browns ”The lost symbol” och bokbloggssönderkramade ”One day” av David Nicholls ner i en lila kasse och ropade på mig. Klart att de fick följa med mig hem. Dessutom köpte jag fem tyska böcker när jag var på semester. Nu skulle jag behöva en semester till för att hinna läsa dem eftersom jag läser helt sjukt långsamt på tyska.  

7. Vad ser du fram emot att läsa i höst?

Just nu väntar jag på att Morgan Larssons ”Radhusdisco” ska dimpa in här hemma, men jag ser även fram emot att läsa alla otaliga böcker som står olästa i mina bokhyllor.

1 kommentar

Filed under Boksnack

One response to “Svenska semesterläsvanor

  1. Pingback: Fiktiviteter » Blog Archive » Sommarenkät

Kommentera

