Twilight av Stephanie Meyer

Bella flyttar från Phoenix till sin pappa i obygden i Washington. Hon börjar i en ny skola och alla som någon gång har varit tonåring kan gissa hur mycket man då har att fundera och oroa sig över. Kommer hon att få vänner? Hur ska hon passa in och bli Bella och inte bara byns enda polismans dotter?

Första dagen i skolan träffar hon Mike (som blir kär i henne), Jessica (som är kär i Mike) och Edward (som Bella blir kär i och som dessutom är vampyr) och hon glömmer dessutom att maila sin mamma som har flyttat till Florida med sin nye pojkvän.

Ja, jag behöver nog inte berätta speciellt mycket om handlingen i den här boken eftersom jag sannolikt är en av världens sista att läsa den. Första tredjedelen av boken består av en himla massa tonårsdravel i klassen ”åh nej, vad ska jag säga till min kompis som är kär i killen som vill gå på date med mig och hur ska jag kunna tacka nej till daten med killen som min kompis är kär i men inte vågar stöta på så att han förstår att han borde bli ihop med kompisen istället”, andra handlar om hur Bella lär känna vampyrfamiljen och utsätter stackars Edward för långa förhör om hur det är vara vampyr. Tredje delen blir en lång  kamp mellan det onda och det goda i något slags Harry Potter-anda och alla kan ju gissa vilket lag som vinner.

Ni vuxna läsare som älskar det här: Vad är det ni älskar? Jag hade möjligtvis gillat och engagerat mig i Twilight-sagan när jag var i femtonårsåldern men nu? Nej, inte min kopp te alls.

2 kommentarer

Filed under Lästa böcker

2 responses to “Twilight av Stephanie Meyer

  1. Jag skulle inte kalla mig Twilight-fan, men jag gillar böckerna, det gör jag. Därför funderar jag hur du får det till att Bella kommer från Baltimore? :S Hon kommer från Phoenix i Arizona. Sorry, var bara tvungen att kommentera.

    • Bokbiten

      Tack, du har så klart helt rätt! Det var ett par veckor sen jag läste boken så jag blandade ihop de amerikanska städerna.

Kommentera

