Den hungriga bokmalen

Jag vet ju att ni är bra på att läsa men hur står det till med förmågorna inom klur- och räkneområdet? Jag hittade den här tankenöten på bloggen vemihelvete.se idag och lånar den för att se om mina läsare är smartare än jag (som hade fel). Svara i kommentarerna och vinn evig ära.🙂 Klicka gärna vidare in till bloggen sen, men vänta tills du har klurat klart eftersom svaret framgår tydligt på förstasidan.

I en bokhylla stod 7 volymer av ett uppslagsverk som vanligt sida vid sida. Inlagan i varje bok hade en tjocklek av 4 cm, och pärmens tjocklek var 5 mm på vardera sidan.
  

En hungrig bokmal åt sig hela vägen från första sidan i första boken till sista sidan i sista boken.

Hur lång sträcka åt sig bokmalen sammanlagt genom uppslagsverket?

Uppdatering: Lösningen finns nu i kommentarerna.

6 kommentarer

Filed under Lästa böcker

6 responses to “Den hungriga bokmalen

  1. Då gissar jag på 34 cm.

    Räknade på (7x4cm) (6x1cm)

    Räknade alltså inte med 1a och sista pärmen.

  2. motstjarnorna

    30. 5 cm säger jag🙂

  3. Feuerzeug

    Jag skulle säga 34 cm.

    (7×4) + (6×0,5)

  4. Jag gissade på 34 cm. Sedan tittade jag på vemihelvete.se…. En kul gåta.

  5. Feuerzeug

    Ah.. dumma visualiseringstvång. Man ska alltid tänka EN GÅNG TILL.😉

  6. Bokbiten

    Det gläder mig att mina läsare är ungefär lika smarta som jag! Alla var inne på att det var något lurt och att inte alla pärmar och inlagor skulle räknas med, men ingen knäckte nöten och fick fram det korrekta svaret 26. Här är lösningen:

    Visualisera en bokrygg i en bokhylla. Var befinner sig första sidan i den?

    Just det. Längst till höger i inlagan. Och förstås tvärtom för sista sidan som är längst till vänster i inlagan.

    Bokmalen tar sig alltså först genom första bokens frampärm (0,5 cm), sedan genom 5 hela böcker (5*5=25cm) och slutligen genom sista bokens bakpärm (0,5cm) = 26 cm.

Kommentera

