Klass – Är du fin nog? av Anneli Jordahl

Anneli Jordahl är kulturjournalisten som har skrivit en tunn liten bok med ett stort innehåll. I det långa reportage som boken nästan kan kallas diskuterar hon begreppet klass bland annat genom att intervjua personer med olika bakgrund. Vi har överklasskillen David Lagercrantz som försökte göra en klassresa åt ”fel håll”, arbetarsonen Ragnar Thoursie som blev en hyllad poet och Elsvig Svensson som är sjukpensionerad undersköterska och Anneli Jordahls mamma. Alla är de födda och uppvuxna i det ”rättvisa” Sverige men har väldigt olika förutsättingar och förväntningar på livet.

Läs den här boken! Den är väldigt intressant och ibland behöver man läsa sånt här för att tänka till lite. Ingen tror väl att vi lever i ett klasslöst samhälle även om det ibland ser ut så på pappret?

När du sen har läst färdigt kan du behålla boken och sitta och klappa på den – den är nämligen en mjuk och snygg sammetspocket!

3 kommentarer

Filed under Lästa böcker

3 responses to “Klass – Är du fin nog? av Anneli Jordahl

  1. Åh, just. Den står så tålmodigt i min hylla och väntar, men allt jag har lyckats göra med den hittills är just att klappa😉 Ska ändra på det, tack för påminnelsen!

  2. Jag läste denna bok för ett par år sedan, men min pocketutgåva är guldig och inte så len så jag kan inte klappa på den tyvärr. Får fokusera på det tänkvärda innehållet istället. Tack för att du påminde mig!

Kommentera

