Radhusdisco av Morgan Larsson

Sammanlagt är det bra många timmar jag har lyssnat på Christer i P3. Kanske inte alltid lyssnat helt aktivt, men jag har ofta haft programledarnas röster i öronen som en trevlig ljudvägg mot kontorslandskapets slamrande, knapprande och babblande när jag har behövt skärma av mig lite på jobbet. Christer och Morgan som var de huvudsakliga programledarna i många år låter båda så där hyvens, snälla och trevliga och verkar ha en outsinlig källa av anektoder och minnen att hämta otaliga berättelser ur. Oavsett vilket märkligt tema programmet har tagit upp så har programledarna alltid haft något roligt, spännnade, pinsamt eller gripande att berätta. När jag fick höra att Morgan Larssons debutroman skulle ges ut fick jag så klart väldigt höga förväntningar. Kan jag någonsin lära mig att inte ha det?

Morris växer upp i Trollhättan där alla vägar bär till Saab, filmstjärnekort är statussymboler och moviebox bland det häftigaste man kan tänka sig. I Radhusdisco får vi följa honom, hans familj och kompisarna hela vägen från skolstart till högstadiet.

Här finns egentligen inte mycket att klaga på. Det är en välskriven roman utan språkliga missar och taffliga dialoger, berättelsen har hyfsat driv och läsningen ger flera timmars trevlig underhållning. Tyvärr finns det dock ingenting som gör att den utmärker speciellt och därför blir mitt betyg något ljummet.

Vad tycker ni andra? Är jag för färgad av mina höga förväntningar? Jag tycker ju att Morgan verkar vara en himla sympatisk och reko kille och trodde därför att jag skulle tycka bättre om hans bok.

Recensionsex från Piratförlaget.

3 kommentarer

Filed under Lästa böcker

3 responses to “Radhusdisco av Morgan Larsson

  1. Kan vi inte dra ihop en fika i Stockholm och prata om den här. Jag har en hypotes som jag gärna vill diskutera med andra.

  2. Bokbiten

    Jag är på!

  3. Pingback: Tweets that mention Radhusdisco av Morgan Larsson « Bokbiten -- Topsy.com

Kommentera

