Starka känslor men inget gegg

Barbara Voors är en av mina favoritförfattare och eftersom jag har sett fram emot att läsa hennes Fantomsmärtor så länge vågade jag knappt börja när jag fick den i min hand. Jag vet ju av erfarenhet att det bästa sättet att förstöra en läsupplevelse (förutom att läsa två sidor i taget) är att ha för höga förväntningar, men hur skulle jag inte kunna ha höga tankar om en bok av författaren till Syster min som jag älskade. (Jag använder imperfekt helt medvetet eftersom det var länge sen jag läste om boken och har inte vågat läsa den igen på senare år – tänk om den inte är lika bra nu?).

Fantomsmärtor handlar om Alba som under tio dagar försöker fatta ett stort beslut: om hon ska behålla sitt ofödda barn eller inte. Hon lever ett medelålders kulturtantsliv när hon blir gravid med sin betydligt yngre älskare och för första gången i livet får Alba finna sig i rollen att vara den som tar emot råd och lyssna på andras åsikter om henne – hon som är van vid att ta det hon får istället för det hon vill ha och som är världens bästa lyssnare.

Hennes pappa, första kärlek och bästa vän är de tre viktigaste personerna i hennes liv och alla har de olika syn på saken. Det blir många åsikter, tankar och diskussioner om vad en familj är, vad den fyller för funktion och hur den kan se ut. Bit för bit får vi även lära känna Alba via berättelser om hennes liv och mer och mer börjar man som läsare förstå varför hon är så speciell och varför beslutet är så extra svårt för henne.

Det här är en alldeles fantastisk bok! Barbara Voors språk är så vackert och lite vemodigt och lyckas få fram väldigt starka känslor. Ordet som beskriver Fantomsmärtor bäst är nog drabbande. Rekommenderas starkt!

(Rubriken syftar på den unga Albas villkor för att gå med på att träffa en beteendevetare som ska hjälpa henne: det får inte bli en massa gegg!)

Recensionsex från Albert Bonniers förlag

1 kommentar

Filed under Lästa böcker

One response to “Starka känslor men inget gegg

  1. Pingback: Boktoka | Fantomsmärtor av Barbara Voors

Kommentera

