Bokmässan: facit

Ja, det var ju så klart precis så varmt, utmattande, kaotiskt och underbart på mässan som jag hade trott. Läsare, författare och böcker, böcker, böcker precis överallt.

Jag var bara på mässan några timmar och hade inte pluggat in mässkartan i förväg. Eftersom alla vägar på mässan verkade leda till Norstedts hamnade jag där gång på gång.

Vid huvudentrén visades Twitters #bokmassan på en stor skärm.  (och som bonus får vi se JoK outa sin bacillskräck)

 

I många av montrarna fanns små scener. Hos Piratförlaget intervjuades Anne Holt…

…Jo Nesbö…

…och Mark Levengood.

Johanna Koljonen – en av mina favoritmänniskor – hade tokgula strumpbyxor och blev intervjuad hos Fokus.

Kolla vad snyggt! Kanske ska börja bygga en sån i vardagsrummet istället för att köpa fler bokhyllor? Och speaking of bokhyllor: hur kan det komma sig att inte en enda (vad jag kunde se) bokhylleförsäljare fanns på mässan? Där var ju tusen och åter tusen bokköpare och antagligen ungefär lika många personer som var intresserade av att förvara de nyinköpta böckerna. Vågar vi hoppas på att Ikea har en monter nästa år, där man säljer fraktfria Billy?

Redan när bussen rullade in i Göteborg bestämde jag och Helena oss för att försöka komma över var sin av de omtalade mackorna uppe på Gothia towers 23 våning. Efter att ha skrämt bort Marie Jungstedt med sällskap fick vi sittplatser vid fönstret och kunde snart konstatera att de enorma mackorna var värda varenda krona (och att de passade finfint med vin till).

Förutom mässmingel och god mat hann vi även med en stund på bloggcafét som Karin från En bokcirkel för alla hade roddat ihop. Det var jätteroligt att få ansikten på några bloggare men tyvärr han vi bara säga hej. Nästa år hoppas jag kunna göra ett längre besök och hinna vara med på fler roligheter.

4 kommentarer

Filed under Boksnack

4 responses to “Bokmässan: facit

  1. Ååh, efterhandscravings uppstår verkligen. Nästa år ska jag också följa med, hoppas att bokbussen finns då också!

  2. Herregu’ – detta måste ha varit som ett Mecca för dig =) Förstår att du är kanon-nöjd med dagen och jag förstår verkligen att du var ”bok-bakis” på söndagen *fniss*.

    Kul att få följa med dig, den där mackan kunde du väl ha klonat med dig till jobbet för frukost?

    kram, kram

Kommentera

