Där satt den!

När jag var tonåring läste jag en bokserie som jag var väldigt förtjust i. Detta var dock långt före bloggandets och listandets inträde i mitt liv, så jag har inget minne av vad serien hette eller vem som skrev den. När jag spankulerade på mässan igår såg jag namnet Vibeke Olsson på en bok och tyckte att det lät bekant. Efter en snabb googling konstaterade jag att det var hon som skrev romansviten om Romarriket, där slavdottern Sabina var huvudperson.

De sex böckerna är skrivna på 80-talet och heter Hedningarnas förgård, Kvarnen och korset, Sabina, Sabina och Alexander, Krigarens sköld och En plats att vila på.

Är det någon mer som minns dessa böcker? Har ni läst dem i nutid? Håller de även för att läsas av en läsvan vuxen person?

1 kommentar

Filed under Boksnack

One response to “Där satt den!

  1. Jag läste Hedningarnas förgård på gymnasiet och älskade den! För några år sedan köpte jag en tjock samlingsbok med böckerna om Sabina och minns att jag tyckte precis lika bra om dem i vuxen ålder. Jag har inte läst alla dock, men har tänkt göra det i evigheter…🙂 Vi var fler som läste dem vid samma tidpunkt, alla vuxna och läsvana så jag kan rekommendera dem.

Kommentera

