Charmerande debut

Sara Lövestam vann bok-SM förra året och fick kort därefter ge ut sin debutroman Udda på Piratförlaget. I lördags var hon med på den trevliga bokbussen och läste högt ur sin bok, berättade om sitt skrivande och svarade på frågor. Bland annat berättade hon att en vanlig inledning till recensioner av boken var ”jag var skeptisk men…” och jag rodnade nästan av igenkänning när jag hörde det. Boken har inte lockat mig alls och Sara Lövestam har jag visst hört talas om lite här och där men i ärlighetens namn inte varit speciellt nyfiken på. Vilken tur att jag fick en spark i baken när jag både fick träffa författaren (som var väldigt trevlig, sympatisk och bra på alla sätt) och fick hennes bok i min fina goodiebag.

Udda handlar om snygge, välordnade Martin som är mellanchef på Systembolaget. Efter att i sina tidiga tonår ha sett en amputerad kvinna i simhallen kan han inte längre finna kvinnor med alla kroppsdelar kvar vackra eftersom de är alldeles för symmetriska. På internet träffar han Paula med noll och ett halvt ben; Paula som är språkforskare och gärna gömmer sig bakom sin dator med sida upp och sida ner av partikelverb. Hon är ambitiös och framgångsrik men har ett mycket begränsat socialt liv.

När Paula och Martin ska träffas och ha vinprovning bjuds även Martins bästa kompis Lelle och hennes date Lina in. Lelle är underhållande men friskpråkig och hon och Lina har svårt att hålla sig ifrån varandra. Kvällen med de fyra omaka personerna och ett antal flaskor vin slutar med några förolämpningar men har ändå fungerat över förväntan. Ingen av de fyra personerna träffar dock varandra för sista gången den gången och i resten av boken får vi följa deras relationer med varandra och sina respektive familjer.

Jag läste den här boken direkt hemkommen från bokmässan och jag hade Saras röst kvar i mitt huvud. Hon läste stora delar högt för mig i mitt inre – på ett bra sätt. Boken är charmig, rolig och tänkvärd och språket flyter bra. Mitt enda aber är att man som läsare lite då och då känner sig utestängd eftersom personerna i boken delar information med varandra som man inte får höra förrän ganska långt senare. Detta är ett grepp som man ganska ofta ser i deckare (”X läste vad det stod på lappen och tänkte: aha, det var som sjutton! Nu vet jag vem jag måste intervjua igen.”) men lika irriterande då. Boken är iallafall mycket läsvärd och jag rekommenderar den både till vuxna och tonåringar.

Sara, förlåt mina dumma förutfattade meningar! Jag ser fram emot din nästa bok och kommer att läsa den på en gång.

7 kommentarer

Filed under Lästa böcker

7 responses to “Charmerande debut

  1. Haha! Ja, min recension för en tid sedan var inget undantag … men älskar boken och ser fram emot nästa!

  2. Bokbiten

    Huvudsaken är ju att vi gillade boken.🙂 Tvåan är färdigskriven och kommer i vår. Dessutom skriver hon på en tredje nu. Produktiv tjej!

  3. Det är lite hemskt egentligen men trots dina fina text om boken så känner jag mig fortfarande fördomsfullt inställd. En bok som vunnit bok-sm, tänker jag och rynkar på näsan. Shame on me (fast jag tror tyvärr ändå inte att jag kommer läsa boken).

  4. Bokbiten

    Ja, shame on you! Fördomar är till för att utmanas.

  5. Pingback: Tweets that mention Charmerande debut « Bokbiten -- Topsy.com

  6. Ja, shame on you! Jag hade förmånen att läsa Udda när den låg på Kapitel 1 och tävlade.🙂

  7. Pingback: I havet finns så många stora fiskar av Sara Lövestam | Bokbiten

Kommentera

