Dessa googlingar

Som bekant kan jag nu se vilka ord man har sökt på för att hitta min blogg och den allra vanligaste sökningen är ”Hans koppel”. Därefter kommer en massa olika författarnamn och boktitlar, gärna i kombination med ordet handling.

Roliga googlingar som har dykt upp på sistone är:

  • Ensam svart dam
  • Bokmässan prassel
  • Mingellekar
  • Karin
  • Strumpbyxor
  • Vad ska man göra i helgen
  • Statskupp i Spanien 1981

Tänk så besviken man måste bli när man letar information om strumpbyxor (vad vill du veta? Att de går sönder för jämnan? Eller att man kan köpa dem överallt där underkläder och strumpor säljs?) och hamnar i min bokbonanza.

Svaret på vad man ska göra i helgen? Läs en bok. 🙂

Man bör uppenbarligen påminna sig om att Google gör en datasökning och inte en tänkande associationssökning…

11 kommentarer

Filed under Boksnack

11 responses to “Dessa googlingar

  1. Ja ibland undrar man över de där sökningarna som gör att folk trillar in på ens bokblogg. Tillika om de fann vad de sökte. *s*

    • Bokbiten

      Ibland är jag ganska övertygad om att de inte gjorde det. 🙂 Spanska statskuppen 1981 har jag till exempel inte skrivit mycket om – bara citerat ur Hans Koppels bok.

  2. Visst är det kul! Jag tycker det är roligt att se varifrån ens läsare kommer. Jag kan t ex notera att de är få i Norrlands inland, men väldigt många i Bromma, Stockholm (eller i alla fall en väldigt flitig besökare?). Statistik är kul!

    • Bokbiten

      Under min blogg.se-tid använde jag Google Analytics och kunde också se geografi. Tyvärr kan jag inte det längre (eller kan och kan – klart att det säkert går, men jag har inte fixat). Sökorden är dock väldigt roliga att hålla koll på, tycker jag, för ibland dyker det upp riktiga pärlor. Man kan ju till exempel undra vilken Karin som eftersöktes.

  3. Haha! Senaste sökning som leder till OOOF bok var ”Olyckligt kär i ungdomskärlek ” då kom man till den här. http://www.ooofbok.se/2010/07/den-karleken/

    Inga svar precis, men kanske lite tröst att sådan kärlek är tidlös?

  4. Här om dagen var det nån som hade hamnat på min blogg efter att ha googlat ”förhud”, jag tror inte att min recension av Radhusdisco gav riktigt det h*n ville ha?

  5. Det är alltid lika roligt att kolla upp folks googlingar. Många av de som googlar lär ju aldrig hitta det de söker?

    En av de allra vanligaste googlingarna är förresten ”google”, vilket kanske visar var nivån ligger när det gäller informationsbeteenden… 😉

  6. Måste kolla detta jag också.

Kommentera

