Fortfarande Alice av Lisa Genova

Alice är 50 år och professor på ett universitet när hon plötsligt under sin vanliga joggingrunda glömmer bort var hon är. Hon ser hus och miljöer hon känner igen men förstår inte hur de hänger ihop och tycker att det är omöjligt att förstå hur hon ska ta sig hem. Efter att ha försökt förklara minnesproblem och förvirrande situationer med stress och klimakteriebesvär får hon reda på att hon har Alzheimers och får helt sonika lära sig att leva på ett nytt sätt. Hennes make och de tre vuxna barnen står bredvid och ser sin mamma försvinna bort.

Fortfarande Alice är en fin, tänkvärd och sorglig berättelse – en sån där bok som jag känner att jag verkligen borde gilla. Jag vet inte om det beror på de höga förväntningarna (hyllad av Bokbabbel, Bokhora, Enligt O och många fler) den dåliga översättningen (”Hej, hur behandlar Harvard dig?” och liknande) eller om jag helt enkelt var på fel humör när jag läste men jag blev aldrig speciellt gripen av boken. Jag tycker att den är bra och läsvärd men jag blir inte riktigt berörd och fick kallhjärtat nog inte ens en ynka tår i ögat trots alla sorgligheter.

Ni som inte har läst den än och som behärskar engelska: Läs boken på orginalspråk istället. Jag tror tyvärr inte att den svenska översättningen gör texten rättvisa.

5 kommentarer

Filed under Lästa böcker

5 responses to “Fortfarande Alice av Lisa Genova

  1. Läste den så snabbt att jag inte hann irritera mig på översättningen tydligen, annars brukar det irritera mig till max. Boken beskriver en av mina största rädslor då alzheimers tyvärr drabbat många i min släkt, kanske därför den tog tag i mig.

  2. Bokbiten

    Är innehållet tillräckligt bra brukar inte jag heller störa mig så mycket på översättningen, men nu kom jag liksom inte förbi hinnan som bildades av klumpiga anglicismer och dåliga formuleringar. Synd, för egentligen var det ju en fin historia.

  3. Pingback: Fortfarande Alice – Lisa Genova | Den lilla boklådan

  4. Pingback: Fru E:s böcker » Blog Archive » Hjärtknipande utan att bli sentimental

  5. Pingback: Bokbiten

Kommentera

