Måttfullt reashoppande

I år var jag sansad när jag bläddrade i reakatalogerna och konstaterade att 1) det är övervägande inbundna böcker som reas ut och 2) jag läser helst pocketböcker och dessa är ju billigare även än inbundna reaböcker. Alltså var jag väldigt restriktiv när jag gjorde min reabeställning och klickade endast hem två böcker. Jag repeterar: TVÅ.

 Den vegetariska kokboken av Inga-Britta Sundqvist

Eftersom jag inte tycker speciellt mycket om kött och blundar varje gång det visas bilder om köttindustrin (till och med ordet är ju vidrigt egentligen) på TV försöker jag bli bättre på att laga och äta vegetarisk mat. Jag tror att den här kokboken kommer att hjälpa mig med idéer, inspiration och tips på framförallt vardagsmat.

Fem asiatiska kök av Yukiko Duke

Fem familjer med bakgrund i Asien delar här med sig av recept från sitt respektive land: Kina, Korea, Japan, Vietnam och Thailand och berättar även om basvarorna i ländernas skafferier.  Boken har vackra bilder, ger tips om asiatiska råvaror och recepten verkar hyfsat enkla att följa.

Men ok, om sanningen ska fram måste jag erkänna att jag ännu inte har varit inne i någon fysisk bokhandel och blivit frestad av travar och lådor fyllda av bokstavsbeklädda sidor än… Så jag kanske bör återkomma om någon vecka och berätta sanningen om hur måttfullt reashoppandet 2011 egentligen blev?

4 kommentarer

Filed under Boksnack

4 responses to “Måttfullt reashoppande

  1. Den där ”Fem asiatiska kök” verkar ju himla härlig. Den måste jag nog också ta och införskaffa.
    När det gäller enkla vegetariska recept kan jag tipsa om en finfin bok som har några år på nacken: ”Så klart du kan! Laga vegetariskt”. Skriven av en otroligt begåvad receptkonstruktör …🙂

    • Bokbiten

      Ja, köp! Den kostar bara 55 riksdaler på Adlibris bokrea. Jättefin bok med recept på lagom nivå.

      Nej men oj, undrar vem som kan ha skrivit den veg-boken?🙂 Verkar tyvärr vara svår att få tag på, men författaren kanske vet var man kan köpa ett (kanske signerat?) ex?

  2. Jag ska kolla vad jag har i hyllorna. Kanske kan det då bli en fin present? Maila mig din adress! erika.strand.berglund@gmail.com

Kommentera

