Mörka skuggor i en pastellfärgad värld

Härom dagen läste jag Bokomatens recension av Den drunknade och insåg då att jag inte ens har nämnt den här på bloggen eftersom jag läste den någon gång under vinterns bloggtorka. Mycket synd, för Therese Bohmans romandebut är alldeles för bra för att glömmas bort.

Marina läser litteraturvetenskap i Stockholm och under sommarlovet när hennes pojkvän åker till Spanien på semester passar hon på att åka ner och besöka sin syster i Skåne. Storasyster Stella arbetar med trädgårdsplanering och bor ute på landet med den äldre men ack så snygge poeten Gabriel och Marina känner stark attraktion till honom första gången de träffas.

Det är svårt att berätta om boken utan att få den att låta banal.  Triangeldrama, ansträngda syskonband och problematiska kärleksrelationer har vi läst om förr, men inte på det här sättet. Boken är tunn, snabbläst, kortfattad men det ligger hela tiden ett krypande obehag mellan raderna. Svarta tankar och handlingar blandas med Stellas pärlor och trädgårdspåtande och Marina är egentligen varken speciellt sympatisk eller lätt att förstå sig på till en början. Berättelsen om Stella, Marina och Gabriel är mycket läsvärd och allt utom banal.

3 kommentarer

Filed under Lästa böcker

3 responses to “Mörka skuggor i en pastellfärgad värld

  1. Ann-Sofie på OOOF bok

    Kanske får jag låna den av dig? Jag är en ordningsam, bokansvarande människa. Du får säga nej.

  2. Bokbiten

    Det hade du gärna fått, men jag äger den inte. Lånade den på biblioteket i höstas.

  3. Den verkar oerhort intressant, faktiskt

Kommentera

