Min kamp av Karl Ove Knausgård

Allt som oftast poppar det upp böcker som tar över helt på kultursidor och i bloggar och tyvärr blir jag lätt trött på sådana böcker redan innan jag har tänkt tanken att jag kanske eventuellt skulle kunna vara sugen på att läsa den. Knausgårds mastodontprojekt faller i den kategorin men efter första litteraturquizen när vi tappade tre poäng på att ingen av oss i laget/bokcirkeln hade koll på Min kamp beslutade vi oss för att hugga. (Ja, sådana tävlingsmänniskor är vi tydligen.) Igår var det så diskussionsdags. Vi beställde in vårt vin, väntade en stund på K som satt fast i SJ:s kaos någonstans i trakten av Lapplands Väsby men satte sen igång med hyllningarna.

Ja, det hyllades! Jag och någon mer var överens om att boken var bra men inte värd hypen medan andra hade besattläst den och nu otåligt väntar på att nästa del ska komma på svenska. Jag gissar att jag kanske hade tyckt lite bättre om boken om jag inte hade läst så många hyllningar för visst sjutton är den bra.

Berättelsen börjar nu, när författaren bor i Malmö med fru och barn men hoppar snart tillbaka i tiden till barndomen i Norge med den alkoholiserade pappan, farmor och farfar i det stora huset, storebror Yngve, gömda öl och omusikaliska musiker blandade i en salig röra. Det är många trådar som berättas parallellt och jag blir bitvis frustrerad över att det blir så upphackat. Delarna jag gillar bäst är de på slutet när pappan har dött ochYngve och Karl Olov reser ner till Kristiansand för att ta hand om det praktiska kring begravning och dödsbo, för här skildrar han sorg, förfall och familjerelationer väldigt bra.

Del 2 ska snart komma på svenska och kanske läser jag den i sommar. Jag har dock inga problem att vänta. Lite nyfiken är jag dock på hur Norstedts har tänkt göra med titeln och numreringen. De norska böckerna heter just Min kamp 1, Min kamp 2 o.s.v. men på den svenska finns ingen etta utsatt.

Bokbabbel tyckte ungefär som jag, Boktoka gillade i sin långa recension och Johanna L på Bokhora har besattläst på norska.

7 kommentarer

Filed under Bokcirkelbok, Lästa böcker

7 responses to “Min kamp av Karl Ove Knausgård

  1. På nästa del kommer det att stå en 2:a. Så var det sagt.

    Vad fint att du äntligen har läst!🙂

  2. Ni såg ut att ha (och hördes ha) himlans trevligt🙂

  3. Tycker rätt likt dig! Den var bra och jag kommer säkert att läsa fortsättningen, men jag blev inte fastklistrad när jag väl börjat läsa.

    Däremot tycker jag inte det är så konstigt att det inte finns nån etta på första boken, för hur ofta ser man en etta på exempelvis första filmen i en filmserie? Typ Hajen 1 står ju ingenstans.

    Visserligen visste man ju nu att det skulle komma fler, men jag tycker ändå det är rätt logiskt att den som inte har någon siffra är den första.

    • Bokbiten

      I Hajen-fallet har du så klart helt rätt. Jag tycker dock att det är en stor skillnad och det är att Min kamp 1 inte riktigt är en fristående bok. De 6 böckerna är ju ett verk tillsammans – dessutom heter ju originalet Min kamp 1.

  4. Pingback: Varför finns det ingen etta på Knausgårds första bok?! | Malin Johansson – skriver mycket, läser mer.

Kommentera

