Ett litet snedsprång av Denise Rudberg

Marianne Jidhoff har en längre tid varit tjänstledig från sitt arbete som åklagarsekreterare för att vårda sin sjuke make, men när hennes make har gått bort och vännen och före detta chefen Olof Lundqvist får problem med läckande information och dåligt utredningsmaterial ber han henne komma tillbaka till jobbet. Hon blir handplockad för att tillsammans med poliserna Torsten Ehn och Augustin Madrid arbeta med speciallt känsliga fall (antar jag?) och för att få ordning på avdelningen. När en man så blir mördad hugger de in och försöker reda ut vad som har hänt.

Denise Rudberg har uppfunnit den nya genren ”elegant crime” och Ett litet snedsprång är hennes första bok i en planerad serie. SF har redan köpt rättigheterna så en film verkar också vara på gång. Jag förstår inte vad filmen kommer att handla om, för deckardelen i boken är minimal. Det kommer ett litet stycke om mordoffret eller någon rapport lite här och där men mest berättas det om sönderbantade, kolhydratbesatta, sexuellt frustrerade och så kallat perfekta hemmafruar i Djursholm som är ute och springer, unnar sig en kanelbulle, får ångest över den ätna kanelbullen, hämtar barnen i skolan, dricker vin, är otrogna och blir illa behandlade av sina män. Huvudpersonen Marianne bor i en stor våning på Östermalm och läsaren får insikt i hennes inredningsstil, dieter, misslyckade hårfärgningsprojekt, ”ansträngda” relationer till sina barn (mest enligt persongalleriet, that is, för det märksminimalt i boken) men inte mycket om vad hon verkligen gör på jobbet – mer än att hon blir ovän med en kollega som känner sig undanskuffad.

De stora informationsproblemen och specialprojekten som Olles lilla grupp med Marianne, Torsten och Augustin skulle ägna sig åt antar jag kommer igång i kommande böcker, för här syntes de inte till.

Jag borde inte såga boken helt eftersom jag faktiskt lyckades läsa igenom den med något slags behållning. Som den sucker för deckare jag är väntade jag mig hela tiden att mordutredningen med misstankar och spekulationer skulle kicka igång, men nej. Upplösningen på slutet går så snabbt och lätt att jag började skratta och jag är inte det minsta sugen på att läsa mer om Marianne Jidhoff. Elegant crime är uppenbarligen ingen genre för mig.

Recensionsex från Norstedts.

4 kommentarer

Filed under Lästa böcker

4 responses to “Ett litet snedsprång av Denise Rudberg

  1. Pingback: Den dubbla tystnade av Mari Jungstedt | Bokbiten

  2. Jag har läst en bok av henne och det tillsammans med ditt inlägg har nu gjort mig vaccinerad för alltid. Menlöst verkar det som.

  3. Haha, nu är jag avskräckt i alla fall! Men du kanske kommer stå i kö för Gynning’s skönlitterära debut i hennes nya genre: dirty crime… =)

Kommentera

