Brunch med Breakfast book club

I söndags träffades vi och åt brunch på mysiga Långbro värdshus och pratade ungdomslitteratur. Vi förlorade oss i hästböcker (inte min kopp te), incestböcker (vem minns inte Virginia Andrews böcker om syskonen på vinden?), mysterieböcker (Fem, Kitty) och böcker om sorg, svek, ensamhet och andra starka känslor. Petra har sammanställt en lista över många av böckerna vi pratade om.

Inför träffen läste vi Maria Gripes Agnes Cecilia – en sällsam historia som tyvärr helt gick mig förbi i tonåren. Hur kan jag ha missat den? Jag formligen älskade både skuggserien och Tordyveln flyger i skymningen, men den här boken passerade mig helt obemärkt. Är det min läsande mammas fel? Den fantastiska bibliotekarien på barndomens mycket välbesökta bibliotek? Någon av mina lärare? Någons fel måste det ju ha varit, för inte sjutton kan det väl vara mitt eget fel?

Jag gillade iallafall boken även om jag läste den för första gången vid 35 års ålder. Handlingen känner många till: Nora förlorar sina föräldrar i en bilolycka och växer istället upp hos släktingar. De flyttar till ett hus där man i igenspikade skåp hittar gamla böcker, tidningar, skor, en trasig väckarklocka och en massa annat. Ett telefonsamtal berättar för Nora att hon har ett paket att hämta i Stockholm, och när hon öppnar det hittar hon en alldeles speciell docka. Konstiga saker börjar hända med dockan, väckarklockan och huset Nora bor i, och ledtrådar som dyker upp hjälper Nora att nysta i husets och dess tidigare invånares historia.

Precis som i de andra Gripeböckerna jag har läst finns här övernaturliga inslag och dåtid och nutid flyter samman och möts. Samtidigt handlar den mycket om Noras vardag, ensamhet och hur hon aldrig riktigt känner sig som en del av sin nya familj.

Har du en ung tonåring i din bekantskap tycker jag att du ska tipsa honom/henne om Agnes Cecilia. Jag uppskattade den som sagt även som vuxen men kände när jag läste den att jag såg igenom upplägget lite för tidigt och spänningen blev aldrig så stark som den hade kunnat vara.

1 kommentar

Filed under Boksnack

One response to “Brunch med Breakfast book club

  1. Även jag läste Agnes Cecilia som vuxen och gillade den. Läste däremot Tre trappor upp med hiss och tordyveln flyger i skymningen i 11-12 års åldern och gillade dem.

Kommentera

