411 sidor blaj

Boken vi diskuterade på gårdagens Prosa & marmelad var Stockholm Rosé av Sofia Wolf Lösnitz. Boken är hennes debut och titeln Stockholm rosé är även den genre hon vill att boken ska tillhöra (en blinkning till Stokholm noir).

Huvudpersonen Destiny (smeknamn för Desdemona) blir lämnad av Ludwig på deras förlovningsfest som han aldrig dyker upp på. Han skickar istället ett sms där han berattär att han är i Dubai. Självklart blir Destiny förkrossad men hennes vänner Daphne, Tessan och Tessans lillasyster (som inte har något namn i boken) gör allt för att få upp henne på banan igen och Destiny gör planer för hur hon ska få Ludwig tillbaka. De röker, går på dieter, dricker drinkar, tittar på Oprah, gör bröstoperationer, shoppar väskor och slukar killar på löpande band boken igenom och är ytliga som få. Tessan och lillasystern jobbar lite ibland men Destiny och Tessan hinner inte det mellan alla shoppingrundor och vinluncher.

Jag har svårt att kalla den här boken något annat än chicklit. Möjligtvis då chicklitsatir men det är tyvärr inte tillräckligt roligt för det. På varje sida läser jag något som jag känner att det är meningen att jag ska skratta åt, men det är mycket sällan jag verkligen skrattar. Karaktärerna är platta och ytliga och jag har jättesvårt att bry mig om dem trots bokens mörkare inslag. Jag hade önskat att tjejerna var antingen lite mer nedtonade och inte så superytliga eller att författaren hade skruvat dem ett varv till så att de hade blivit roliga på riktigt. Nu blir det tyvärr bara en blek medelväg.

Storyn är så tunn så tunn och slutet är en stor trött suck. Jag blir extra besviken på boken eftersom författaren ju egentligen har ett bra språk och skriver rappa dialoger. Slösa inte bort din talang på sånt här, Sofia!

En stor eloge till Cassandra Rhodin för det sjukt snygga omslaget!

Recensionsex från Albert Bonniers förlag.

Andra bloggare som har läst och recenserat är Breakfast book club och Dagens bok.

6 kommentarer

Filed under Lästa böcker

6 responses to “411 sidor blaj

  1. Håller med om sjukt snyggt omslag. Blir dock itne sugen på att läsa efter din upplevelse🙂

  2. Omslaget är lovely!🙂
    Nej tack – jag borde inte stänga alla dörrar men efter din recension så har jag lite svårt att motivera mig att läsa boken. Chicklit kan jag läsa, visst har jag favoritförfattare, men av din recension fick jag en helt annan version av just den genren. Det osar mer ”Sex and The City” än ”Anybody out there”.

  3. Caroline

    Jag har nyss köpt boken och kommer läsa den och också tycka till.🙂

  4. Jag har förresten länkat till dig från min sida – GILLAR DIN BLOGG!

  5. Bokbiten

    Glöm inte att jag varken gillade Sagan om ringen, Hundraåringen eller Fortfarande Alice. Min smak kanske inte alltid är att lita på.🙂

Kommentera

