Helgonet av Carin Gerhardsen

En glad man i sina bästa år är på väg från Långbro värdshus efter en trevlig middag med sina pokerkompisar. Han skickar ett sms till sin fru för att meddela att han strax kommer hem och genar sedan genom skogen. Eftersom det här är en deckare förstår ni säkert att han inte kommer fram utan att han istället blir skjuten och dör på momangen. På morgonen hittas han av en av pokervännernas dotter som är ute på en tidig morgonjogg. Poliserna Conny Sjöberg, Petra Westman, Jamal Hamad, Jens Sandén och de nya stjärnorna Hedvig Gäddan Gerdin och Idol-Odd Andersson från Hammarby polisstation rings in och börjar nysta.

Låter det som en banal deckare skriven efter standardmallen? Ja, möjligtvis, men jag gillar ju sånt här. Det är spännande från första sidan, poliserna är lite annorlunda, de misstänkta flera stycken som växlar och jag anar inte motivet för en bra bit in i boken. Dessutom gillar jag skarpt att de rör sig i områden som är bekanta för mig – jag kan hänga med i svängarna när poliserna åker omkring i Stockholms södra förorter och på Långbro värdshus där offret Svempa åt sin sista måltid har jag käkat brunch med Breakfast book club inte mindre än två gånger i vår.

Inernet tar stor plats i utredningen den här gången och till exempel hitta.se och Flashback återkommer många gånger. Jag kan inte riktigt bestämma mig för om det är bra eller inte. Just nu känns det ju helt självklart och naturligt att söka där men hur är det om man läser boken om fem-tio år? Gör de tydliga tidsmarkörerna kanske att boken känns gammal och omodern då?

Anyway, bokens sista mening antyder att det kan vara en femte bok i Hammarbyserien på väg. Jag håller tummarna för att så är fallet och att Petra Westman i så fall får ta lite större plats igen.

Recensionsex från Norstedts

5 kommentarer

Filed under Lästa böcker

5 responses to “Helgonet av Carin Gerhardsen

  1. Den här boken har jag verkligen längtat efter och nu är den äntligen här. Jipiii! 🙂

  2. camilla

    Äntligen! Jag har oxå längtat efter en till Gerhardsen och ska köpa den omedelbums!

  3. Bokbiten

    Ja, äntligen! Jag väntade länge och väl på Helgonet och på Kristina Ohlssons Änglavakter som kom i påskas. Tyvärr går det ju så snabbt att läsa spännande böcker, så nu blir det lång väntan till del 5 respektive 4 i serierna. Skriv på nu, ladies!

  4. Pingback: Drottning på paus « enligt O

  5. Pingback: “Helgonet” av Carin Gerhardsen | Lottens Bokblogg

Kommentera

