Balans

Det här med att bokblogga. Ska det vara så svårt? Jag började för snart två år sen mest för att jag hade svårt att minnas vilka böcker jag har läst och vad jag tyckte om dem. Jag skriver fortfarande främst av samma skäl men tycker att det är jättekul att få kommentarer, att diskutera på andras och min egen blogg och älskar att jag har lärt känna så många trevliga läsare/bloggare/twittrare via bloggen och Twitter.

Jag försöker vara ärlig i mina recensioner och aktar mig för att vara för elak eller skriva negativa saker om författare – det är alltid deras böcker som blir bedömda och det är min personliga åsikt om böckerna jag själv har valt att läsa som jag skriver. Ibland får jag recensionsex från vissa förlag, men det är oftast för att jag har bett om just de böckerna och jag väljer att läsa dem för att jag tror att jag kommer att gilla läsningen. De flesta böckerna jag läser har jag antingen köpt för mina alldeles egna pengar eller lånat på biblioteket.

Så nej, inte så svårt väl? En blogg är en blogg och ingen kultursida i en storläst tidning. Idag har jag dock från två olika håll fått svart på vitt att det finns många åsikter om vad man får och inte får skriva.

Dels läste jag ett blogginlägg om gulligullandet i bokbloggosfären; att vi hyllar, älskar och kramar sönder redan populära böcker (gärna från förlag som har skickat böckerna till oss gratis) och dels fick jag ett mail från ett förlag där man inte var nöjda med en recension jag har skrivit eftersom jag har sågat deras bok som de tycker var jättebra.

Hmmm…. Att vi bloggare generellt skriver fler hyllningar än sågningar tror jag främst beror på att vi är privatpersoner som läser på vår fritid och alltså hellre läser en bok vi tror att vi kommer att gilla än att ge oss på något helt nytt. Visst, ibland är det spännande att utmana sin läsning och ta ett kliv ur sin komfortabla zon, men jag läser ju till syvende och sist för avkoppling och underhållning. Så enkelt är det! Jag är en läsare som skriver om mina läsupplevelser – ingen kritiker.

Förlaget som skrev det syrliga mailet orkar jag faktiskt inte med. Varför skulle jag inte få såga en bok om jag nu inte gillar den? Jag inser ju att alla människor inte gillar alla böcker, kan inte de också göra det? Vill man som förlag verkligen bara ha hyllningar? Hur trovärdigt är det om jag hyllar precis allt jag skriver om? Och att förlaget säger att boken är jättebra…. Jag tror inte att de skulle skriva något annat.

Nej, min blogg är min blogg. Här skriver jag mina personliga åsikter.

Obs! Om det blir diskussion i kommentarsfältet – vänligen håll den generell om balansgången och vad man får/bör blogga om och inte. Jag kommer inte att hänga ut förlaget i fråga.

7 kommentarer

Filed under Boksnack

7 responses to “Balans

  1. Men hur tänkte de där? En recension är en recension inte ett reklaminlägg. Klart att du ska kunna vara ärlig.

  2. Det låter faktiskt helt absurt oproffsigt. Och även om du hade varit en kritiker så skulle du ändå ha rätt att ‘såga’ boken om den förtjänade det. Förlaget som mailat dig borde sannerligen ta en kurs i marknadsföring och varumärkesbyggande. Ifall de hade låtit dig ogilla den boken (vilken det nu var) så kanske du sedan (ärligt) hade älskat nästa bok du läste från förlaget. Nu lär du ju vara osugen på att läsa något från förlaget öht. Och även om det hade varit ett recex så skulle de ha skickat dig boken på vinst och förlust och därmed fått acceptera en ev sågning. Herregud.

  3. Ja, självklart ska du vara ärlig! Någon som förlaget inte tänkte på var att du kanske tom lockade någon läsare till boken just av nyfikenhet för att du inte tyckte om den. Alla kan inte tycka likadant.
    Hoppas du fortsätter med bokbloggandet och jag hoppas att förlaget tänkt till lite.

  4. Låter som om förlaget också tror på att bokbloggare går att köpa okritiska lovord av för ett friex. Själv så kräver jag nog betydligt mer för att låta mig mutas. *s* Grejen är väl som du säger att vi ofta ber om böcker som vi tror att vi kommer att gilla.

  5. Det är ju tyvärr inte första gången det sker, ett förlag sa ju kunna ta motgångar…de har ju inte ens skrivit boken!

    Självklart är man ju inte elak eller så, men gillar man inte så gillar man inte!

  6. Det förlaget inte förstår är att en negativ recension faktiskt säljer mer än ingen recension.

  7. Bokbiten

    Tack för allt medhåll! Man kan ju säga att nej, jag är inte så sugen på att blogga om böcker från förlag X i framtiden.

Kommentera

