Deckare eller thriller?

På någon blogg – minns inte vilken och har tyvärr inte möjlighet att googla nu – läste jag i vintras något om vad som skiljer en deckare från en thriller. Jag minns inte om man kom fram till något men här kommer en tanke:

Kan de vara polisens vara eller icke vara som är skillnaden? Boken jag läser nu är klassad som thriller och efter 287 sidor och tre lik är det fortfarande ingen som har tänkt på att koppla in Kling & Klang eller deras kollegor. Istället tänker alla på aktiekurser och logistik och utreder, jagar och hotar varandra.

Vad säger ni? Kan jag vara någonting på spåren?

14 kommentarer

Filed under Boksnack

14 responses to “Deckare eller thriller?

  1. Hm ja. Jag har funderat i riktningen att i en deckare så begås ett mord och man tar reda på vem, medan i en thriller så vet man vem som ska begå ett mord och så flyr offret undan denne. Typ så. Vad säger du om det?

  2. Bokbiten

    Intressant tanke. I just den här boken vet man dock inte vem som är mördaren redan från start. Men jag tänker lite att i en deckare spelar själva funderandet, pusslandet och motivletandet större roll än i en thriller där det är mer fokus på jakt och action.

  3. För mig är det deckare=fokus på polisarbetet/utredningsarbetet, kan ju vara en privatperson som ”leker” detektiv också. Thriller=spänning. Behöver inte ens vara ett brott som begås för att det ska vara en thriller?
    Är förresten kriminalroman synonymt med deckare? (Jag tycker det)

  4. Jo, du har rätt. Deckare = detektivroman, kräver en polis eller privatdetektiv i huvudrollen. Thriller är mer spänningsroman.

  5. ja en deckare kräver ju någon form av yrkesutövning i form av polis, rättsmedicinare osv men gränserna är ju rätt vaga. Vi kan ju inte kalla Dexter för deckare bara för att han är blodanalytiker, han är ju även mördare? Och sedan har vi ju Marklunds Annika Bengtsson som faktiskt är journalist, men hamnar i en deckarroll på grund av lite väl ingående research. En thriller ska väl mer ha element som jakt och okända hot, men det är väl lika vagt det.

  6. Pingback: Ny John Hart! « Dark Places

  7. rullstolsbruden

    SV: Ursäkta att jag glömde lägga in din blogg adress i inlägget. Men nu är det gjort.

    • Bokbiten

      Tack! Det är helt ok att låna texter eller delar av dem, bara det tydligt framgår vem som är författaren och var texten ursprungligen publicerats (länk). Plagiat är fult.

  8. rullstolsbruden

    Jag vet det. Har tagit bort den inlägget och gjort en eget om det hela. Det var inte min mening att plagiera dej, utan jag glömde helt enkelt att skriva ut källan.

    hoppas du förstår att det inte var min mening avsikligt att göra detta.

    • Bokbiten

      Texten är borta och allt är därmed glömt. Lycka till med bloggandet och hoppas att du gillar boken!

  9. rullstolsbruden

    SV: Tror jag börjar få ihop dom lösa trådarna nu. Har du läst hennes senaste bok?

    Ha de bra

  10. Pingback: Halvvägs in i Illdåd och fler tankar kring deckargenren « Bokdivisionen

Kommentera

