Reclaim the bokhylla

Jag tänker så här: Jag kan väl inte vara den enda läsaren/bokbloggaren som samlar på mig böcker i ett något högre tempo än jag hinner plöja? Antingen har jag en märklig personlighetsstörning som yttrar sig i maniskt boksamlande eller så har jag en övertro på antalet lästimmar jag kan klämma ur min vardag (om jag läste ”semestermycket” hela året hade det inte varit något problem). Något är det iallafall som inte stämmer.

Följaktligen har jag en himla massa olästa böcker och för att återta kontrollen över mina bokyllor tänkte jag köra något slags avbetningsprojekt. Under semestern rensar jag igenom hyllorna och skänker bort de böcker som jag verkligen inte är sugna på att läsa. Resten räknar och listar jag och sen kommer jag att outa statistiken här på bloggen. I höst börjar avbetningen.

Hur hård jag ska vara mot mig själv sen vet jag inte riktigt än. Hur gör man med recex? Måste jag tvinga min bokcirkel att läsa sjunde delen i Sjöwall-Wahlöös Beckserie bara för att den ligger på tur hemma och jag inte får köpa nytt? (Hurra vad t.ex. Jessica blir glad då). Ska jag göra undantag då och då för att inte helt ge upp? Hur gör man om man råkar få en bok i present? Och HUR SJUTTON ska jag överleva bokmässan om jag inte får köpa böcker? Detta tål att tänkas på och tänka ämnar jag göra på semestern.

Så, vem mer är på?

Kolla här, en hel blogg på reclaimtemat: http://hyllvarmarna.blogspot.com/.

13 kommentarer

Filed under Boksnack, Reclaim the bokhylla

13 responses to “Reclaim the bokhylla

  1. Ja vi är ju uppenbarligen inne på ganska likadana tankar. Jag blir ofta stressad när jag ser en bok på rea, för då tror jag att den inte kommer tryckas mer och då måste jag ha den. Samma beteende uppkommer på second-hand då man hittar sånt som inte finns i tryck. Sedan vill man ju ha en gedigen samling med lite av varje.

    Jag har vansinnigt mycket böcker, det svämmar över. Jag rensade ut lästa böcker som jag inte vill läsa om/ tvinga sambon att läsa/låna ut och skänte bort, men det räckte ju inte. Jag borde rensa bort mer som jag inte kommer läsa. Och jag borde läsa sådant jag vill läsa. Jag tänker inte tvinga min bokklubb att läsa något i min hylla varje gång, men jag kan tänka mig se över min samling de gånger det är jag som ska välja bok.

    Ja vad gör vi då med bokmässan? Jag vet inte ens om jag orkar släpa hem en massa böcker när man nu ändå måste ha med sig lite saker om man ska vara där alla 4 dagarna. Men jag tycker det är lite roligt att ha signerade böcker, så det skulel ju bli mitt undantag.

    Jag har semester om tre veckor så jag får se om jag sätter igång nåt projekt då🙂 Jag har just ny en bibliotekslånsutmaning, men kasnke ska avbryta den för sakens skull.

  2. Jo, onekligen samma här med tanke på det som sagts på Twitter. Det är rentav löjligt. Jag tror också att jag kommer vara på något sånt här till hösten, och jag som inte ska till bokmässan lär inte stöta på just det problemet i alla fall. Den enda bra saken med att inte kunna åka dit kanske?😉

    Får fundera lite på hur, men definitivt – hyllorna måste börja betas på på allvar. Inget snack om saken!

  3. Jamen, vem känner inte igen sig? Kul ide med hyllvärmarna!

  4. Fy ja vad jag känner igen mig. Ibland är jag så glad att jag inte bor i Sverige och kan frossa i bokmässan för att jag svämmar över med olästa böcker som det är. Konstigt med den här känslan av att man tror att de kommer försvinna och därför måste man köpa. Fast vi har ju alla ett beroende här i bokbloggsfären. Oftast ett helt fantastiskt beroende men ibland kan det ju göra en smått galen.
    Bra idé med avbetningsprojekt!!

  5. Jo, jag har faktiskt försökt beta av min bokhylla lite. jag blir jättestressad av alla nya intressanta böcker jag vill ha, men blir likastrassad av alla olästa böcker som står i bokhyllan. verkligen stressad, vill egentligen inte köpaför mycket nytt innan jag betat av liite i alla fall.

  6. Regler. We don’tneedno stinkin’ regler. Rensa lite men köp också. Det är ju härligt att köpa böcker.

    • Bokbiten

      Du har så klart rätt, men jag är övertygad om att många av böckerna är pärlor som är läsvärda. Jag köpte ju dem för att jag var sugen på att läsa dem, ofta efter tips eller bra recensioner.

      Men oh ja, visst är det härligt att köpa böcker!

  7. Man får alltid köpa så många böcker som man vill! Så säger lagen:-)!!!
    /Linda

    • Bokbiten

      Det låter onekligen som en mycket trevlig lag, men jag tycker lite synd om alla böcker jag har köpt och fått men som aldrig sen har fått någon ordentlig uppmärksamhet. Tänk om en kommande favoritbok finns någonstans i högarna?

  8. Ja, alltså jag lider nog av samma störning. Jag har hunnit köpa runt 50 böcker hitills i år och då har jag inte fyllt år än och det har inte varit julafton, jag har levt första halvåret på ruskigt lite pengar och ändå lyckats dra på mig så pass mycket. I höst är det bokmässa och rec ex som trillar in. Mina bokhyllor svämmar över så det räcker och jag brukar diskutera med min pojkvän vart jag ska ta vägen när min lägenhet ska renoveras och jag sparkas ut. Jag får plats hos honom men inte mina böcker hälsar han😉

  9. Pingback: Ok, nu kör vi! | Bokbiten

  10. Pingback: Våga vägra bokrean | Bokbiten

  11. Pingback: Let’s reclaim the bokhylla « Poplitt

Kommentera

