Ok, nu kör vi!

Sommaren är slut och hösten är här. Eller nej, inte slut slut som i nublirdetkalltochjagmåstesättapåmigtjockakoftor men mer som i att semestern är över och vardagen tillbaka. Höstterminen är här kanske är mer rätt att säga, rätt att jag inte har varit nära någon skola på många år. Jag har iallafall snart överlevt första jobbveckan (måndagen var vidrigt vidrig men sen har det gått rätt bra) och det görs fler och fler planer för bokmässa, releasefester och författarkvällar.

Alltså dags att dra igång projektet Reclaim the bokhylla som jag skrev om tidigare. Precis som planerat ägnade jag en stund av min lediga tid i sommar åt att rensa hyllorna, köra några kassar böcker till Stadsmissionen, separera lästa/olästa böcker och lista de olästa. 254 st slutade listan på, och på gårdagens releasefest fyllde jag på med nummer 255: Johanna Lindbäcks Välkommen hem.

Nu är det bara att hugga in och börja beta av på listan. Målet är att göra andelen olästa böcker mindre, men det får ta tid. Undantag om t.ex. recex, bokcirkelböcker och bokmässan finns, men annars är det de redan hemsläpade/hemklickade böckerna som gäller för min del ett bra tag framöver.  Listan finns här och jag kommer att markera lästa böcker allt eftersom. Inget måldatum gäller, utan jag kör så länge jag orkar.

Någon som vill hänga på?

10 kommentarer

Filed under Reclaim the bokhylla

10 responses to “Ok, nu kör vi!

  1. Ja jag är ju på, men har ju inte orkat göra någon lista 🙂

  2. Helt plötsligt känns min hög med olästa böcker väldigt, väldigt liten…

  3. Jag är med, men listan är inte riktigt aktuell. Det ligger sex böcker och väntar på mig på posten, men när jag fått in dem där så… Listan kommer förmodligen fyllas på med nytt också, men förhoppningsvis inte i lika hög takt som lästa böcker prickas av.

  4. Din lista på olästa böcker liknar min. Jag har också infört ett köpstopp med undantag för bokmässan. I höst ska det betas av från listan!

  5. Ingen dålig lista! Ska försöka städa hyllan innan bokmässan och flytta in de olästa¨(från Lagerhauskassarna). Tror nog lista blir lika lång som din.

  6. Jag är imponerad över listan. Jag har ett par hundra av samma sort (skriver jag optimistiskt eftersom jag inte har räknat), men sedan har jag också Böcker Att Läsa När Jag Blir Gammal. De står tillsammans med de lästa och pryder sin plats. Exempel? Sigrid Kahle Jag valde mitt liv.

  7. Bokbiten

    Det känns skönt att jag är i gott sällskap!

    Ann-Sofie; vissa av böckerna kommer säkert att få gotta sig i hyllan tills jag blir pensionär, men målet är att inte ha mer än 100 olästa böcker hemma i taget. Får se om jag lyckas.

  8. Nu är jag med, officiellt, med lista och allt 🙂

  9. Pingback: Våga vägra bokrean | Bokbiten

Kommentera

