Grattis Bokhora!

Men herregud vilken vecka Bokhora-tejerna har haft! I torsdags firade de sin femårsdag med ett hejdundrade partaj där det bjöds på goda drycker, trevligt sällskap, frågetävling och och en fantastisk goodiebag. Någon skrev på Twitter ungefär att ”det var en sån där fest där folk sa att de skulle åka hem och sen hittade man dem i ett hörn en timme senare”. Ja, trevliga fester är svåra att slita sig från och den här var supertrevlig. Stort tack för att jag fick vara med och fira er!

Väl hemma (efter att ha delat taxi hem med en förlagschef och en författardebutant) packade jag upp min tunga goodiebag och kolla kolla vad många böcker jag hittade i den! Ursäkta kass bild, men högen innehåller bl.a. Kolka, Att föda ett barn, Winters bone, Här ligger jag och blöder och nya snygga utgåvan av Den allvarsamma leken. Dessutom fick vi en rejäl tyglasse att kånka böcker i, en större plastkasse att packa upp öcker på vinden i, ett nyckelband och senaste numret av Vi Läser och tidningen Språk. Tack till en massa förlag alltså.

Och kolla kolla den fina tablettasken med Kittymotiv på som delades ut som tröstpris i tävlingen (där jag även vann Mats kamp av Mats Jonsson, men lyckades ändå knycka till mig en kittyask)! Kitty var min första stora besattläsningslitteratur och jag läste julklapps- och födelsedagsböckerna om och om igen. Böckerna ansågs nämligen inte vara tillräckligt god litteratur för att biblioteken skulle köpa in dem på åttiotalet.  Jag har fortfarande kvar mina på vinden i en låda, och det kanske börjar bli dags att plocka ner och klappa lite på dem snart?

Inte nog med att Bokhora blev ordentligt firade i torsdags – igår blev det dessutom klart att de vann Forma books blog award. Hurra hurra!  Motiveringen lyder:

Bokbloggarnas Grande Dame. Mycket väl genomarbetad blogg med hög nivå på texter, recensioner och layout. Bloggen har visat att den håller över tid och lyckas vara ständigt hyperaktuell, superintressant och genomrelevant!

Priset är mycket välförtjänt, tycker jag. Bokhora var den första bokblogg jag började läsa, de har skrivit tusentals intressanta och roliga inlägg, ordnat bokkollon, fixat bokbyten, hjälpt mig att hitta min härliga bokcirkel, skrivit sitt Album, formligen sprutat ur sig boktips och recensioner, bevakat litteraturvärlden och inte minst banat väg för alla oss andra bokbloggare. Stort tack för de första fem åren och lycka till med många många fler!

5 kommentarer

Filed under Boksnack

5 responses to “Grattis Bokhora!

  1. Vilken bamsig goodiebag! *avis*

  2. Håller med dig på alla punkter, bokhora förtjänar allt beröm de får. 🙂

  3. Pingback: Våga vägra bokrean | Bokbiten

Kommentera

