Tjugo snabba enligt O

Den här enkäten har valsat runt bland bokbloggarna de senaste dagarna och nu är det min tur. Alla vet dock att det är roligare att skriva än att läsa sånt här, så feel free att hoppa vidare till nästa inlägg. Frågorna kommer från början från enligt O.

Morgonpigg eller nattuggla? Jag är som mest produktiv på eftermiddagar och kvällar. Rätt hopplöst med tanke på att jag börjar jobba redan på morgonen. Ska bli morgonmänniska i nästa liv – det verkar så mycket enklare.

Bibliotek eller bokhandel? Jag älskar bibliotek i teorin. Tusentals böcker som står på rad som små soldater och bara väntar på att vem som helst ska komma in och låna och läsa dem. Tyvärr faller det i praktiken gärna på öppettider, reservationsköer och brist på inlämningsluckor. Klick klick, så är boken köpt istället.

Adlibris eller Bokus? Ingen aning varför. Började handla av dem och är nöjd med priser och service.

Ljudbok eller e-bok? Jag lyssnar på ljudböcker några gånger om året när jag kör bil mellan Stockholm och Småland och bara har katterna som sällskap, annars föredrar jag pappersböcker.

Inbunden eller pocket? Billigare, mer lätthanterliga och snyggare i bokhyllan eftersom de har samma storlek.

Vampyrer eller zombies? Om jag verkligen måste välja. Gillar varken eller.

Camilla Läckberg eller Jan Guillou? Läckberg skriver bra underhållningsdeckare, Guillou har jag svårt för.

En i taget eller slalomläsning? Helst en i taget, men förvånansvärt ofta har jag flera igång samtidigt.

Bokmärke eller hundöra? Bokmärke i bibblaböcker men hundöra i mina egna. Det får synas att böcker har blivit lästa..

Chips eller choklad? Jag vägrar välja. VÄGRAR! Hör ni der?

Biografier eller memoarer? Hellre välskriven fiktion än dåligt beskriven verklighet. Tyvärr kan inte alla skriva även om de har något att berätta.

Skräck eller chicklit? Gillar inte skräck.

Boken eller filmen? Jag får bestämma själv hur miljöerna ser ut, kan läsa en bit i taget och ta med mig berättelsen överallt. Dessutom brukar filmatiserade berättelser kännas betydligt plattare än böckerna eftersom man måste stryka en massa för att göra ett manus som funkar.

Twitter eller Facebook? Ett stort mingelparty som aldrig tar slut. What’s not to like?

Strindberg eller Heidenstam? Har aldrig läst Heidenstam.

Kokbok eller Bakbok? Nej, kan inte välja här heller. Gillar båda. Bläddrar ofta i bak/kokböcker för inspiration men lagar sen ändå nåt jag brukar göra.

Te eller kaffe? Jag dricker inte kaffe.

Rött eller vitt? Syrligt, friskt, svalt och jag slipper bli lila om tänder och läppar.

Boklördag eller ViLäser? Läser pappers-DN mycket sällan.

Man Booker Prize eller Augustpriset? Hänger med mer i svensk litteratur än utländsk.

1 kommentar

Filed under Boksnack

One response to “Tjugo snabba enligt O

  1. Fast jag tycker att det är skitkul att läsa, kanske därför jag älskar att göra enkäter och se dem spridas. Du har en poäng där med de lila tänderna, men… Jag lånar biblioteksböcker, men ganska ofta läser jag dem bara i teorin.

Kommentera

