Världens rosaste bok

För ett par veckor sen var jag på en väldigt rosa releasefest hos X-publishing. Det var Maria Margareta Österholms ”Den unga F:s bekännelser” som firades in med pompa och ståt. Efter uppläsningen på festen blev jag väldigt nyfiken på boken, och igår klämde jag den så äntligen.

jag är den unga F
det är stöld och förbannad dikt men jag tar mitt
uppdrag på allvar jag har fått det i namnstagspresent eftersom jag
aldrig neg för nymånens skära och så fort det blev ljus förkunnade
att denna klänning inte passade någon men ändå
är rätt skoj
det handlar bara om accessoarer
(böcker papper trosor även kallat bibliotek)

Som ni ser är boken skriven i prosalyrikaktig form och tyvärr går texten rakt över mitt huvud. Jag får samma känsla som när jag någon enstaka gång försöker läsa poesi: Jag ser vackra formuleringar här och där, gillar nåt ord lite extra mycket men nej. Orden bildar liksom inget sammanhang, utan jag ser dem bara ett och ett eller några i taget.

Den här boken saknar dessutom skiljetecken (undantaget enstaka kolon här och där) och versalerna är mycket få. Kalla mig tråkig men jag vill ha mer struktur, löpande text och fullständiga meningar jag förstår hur jag ska betona.

Så rätt att jag älskar rosa och älskar böcker är den här rosa boken tyvärr ingenting för mig.

En bokcirkel för alla har också recenserat.

Recensionsex från förlaget.

Lämna en kommentar

Filed under Lästa böcker

Kommentera

