Kvinnan och apan av Peter Hoeg

 Danske Peter Hoegs Kvinnan och apan gavs ut i mitten av nittiotalet och sålde i stora upplagor. Alla intäkter från försäljningen har författaren skänkt till en fond som arbetar för att hjälpa kvinnor och barn i tredje världen. När jag läser det tycker jag att det är extra synd att den inte längre finns att köpa på svenska.

Bokcirkeln bestämde sig för att ta sig an boken efter att den har dykt upp lite för många gånger i litteraturquizen – både för att den nog borde vara bra eftersom det pratas så mycket om den men också för att… hm… vinnarskallarna i The beat up kid book club helt enkelt har tappat lite för många poäng på en och samma bok.

Inför helgens bokcirkelhelg läste jag alltså boken. Handlingen är svår att förklara utan att spoila för mycket, men here we go helt kortfattat: Madeleine är troféhustru till Adam Burden, en framstående brittisk zoolog. Hon är alkoholist och lever sitt liv som en välsminkad docka i makens familjegods. Erasmus är en apa av okänd ras, som smugglas till Storbritannien, rymmer och fångas in. Han transporteras i hemlighet till Adam Burdens laboratorium där man förbereder en massa tester som ska avgöra apans ursprung. Kvinnan och apan får kontakt, känner gemenskap och rymmer.

Så, det var den korta versionen. Boken är väldigt annorlunda på en massa sätt. Jag hade trott att det skulle vara mer av en vanlig roman än det visade sig vara, men jag är inte besviken. Boken har sci/fi-drag (väl? Inte mitt expertområde) och man kan läsa in en hel del samhällskritik i den och som läsare får jag en tankeställare om människans ställning på jorden och om näringskedjan alltid kommer att se likadan ut. Samtidigt är den skriven med ett speciellt, mycket detaljrikt språk med många målande beskrivningar som ibland är riktigt äckliga och ibland humoristiska.  

Jag gillade boken i stora drag. Den tog mig med till en värld jag inte tidigare har besökt, men delar av berättelsen äcklade mig väldigt.  De många liknelserna och beskrivningarna skrattade jag gott åt, och i bokcirkeln ställde någon frågan ”Är Peter Hoeg Danmarks Björn Ranelid?”. Nja, säger jag, men ibland får även Hoeg till några smäktande Ranelidska metaforer.

 

5 kommentarer

Filed under Bokcirkelbok, Lästa böcker

5 responses to “Kvinnan och apan av Peter Hoeg

  1. Läste den för drygt tio år sedan och den sitter fortfarande kvar. Så annorlunda och bra!

  2. Roligt att läsa din text om boken, jag läste den inte. Nackdelen med att inte ha bokcirkeldisciplin, helt klart!! Men ‘Du eller aldrig’ tänker jag läsa hursomhelst.🙂 Snart.. Någon gång…

  3. Äsch då! Finns den inte längre? En av de där böckerna som står i min inre ”att läsa” hörna och där får den nog bli kvar då om jag inte råkar ramla in på ett antikvariat någon gång. Nåväl, det finns tillräckligt många fysiska böcker hemma i ”att läsa” så det räcker och blir över😉
    Kul att läsa om den här var det i varje fall!

Kommentera

