Hur djupt är Svarta havet?

Efter kvällens tillställning på Rumänska kulturinstitutet på Skeppsbron (vilka lokaler!) vet jag nu att det är 2 244 meter djupt. Jag vet även att länderna runt Svarta havet är Rumänien, Bulgarien, Turkiet, Georgien, Ryssland och Ukraina.

Nu var det så klart ingen geografiföreläsning jag var på, utan det var det nya lilla bokförlaget 2244 som firades in. Varje år kommer de att ge ut åtta böcker från Svartahavsområdet, och böckerna kommer att vara både deckare, skönlitterära och faktaböcker. Spännande med litteratur från en i mina ögon ganska anonym region.

 
image

Tack 2244 för en trevlig kväll med god mat & dryck, tack Ann-Sofie, Karin, Jeanette, Ivana, Gunilla och Eva med flera för trevligt sällskap. Med mig hem i väskan hade jag – föruton de två böcker jag släpade med mig i morse – både Livet börjar på fredag av Ioana Parvulescu och Bastarden från Istanbul av Elif Shafak .

 

Lämna en kommentar

Filed under Boksnack

Kommentera

