App app app!

Mobiltelefonen har på senare år blivit mångas käraste ägodel och nu verkar det som att ordochbokvärlden också håller på att flytta in i våra mobiler. Roligt!

Sen i somras har ju Wordfeud exploderat och ätit upp stora mängder av vår tid, och har du ännu inte installerat den och börjat spela tycker jag att det är dags nu. Wordfeud finns både till Android och iPhone och är en mobilversion av Scrabble/Alfapet som du spelar mot kända och okända vänner var och när du vill. Nu har det även kommit en fuskapp för dig som vill vinna till varje pris. Om du lovar att inte fuska får du gärna utmana mig! Jag heter bokbiten även på wf och jag föredrar normal plan.

Några veckor före bokmässan lanserades mässans egna app till iPhone. Där kunde man läsa om och planera sitt eget program, få information om öppettider och hålla koll på seminarier, scener, montrar, tider och platser.

Peter Englund skrev igår i sin eminenta blogg Att vara ständig att SAOL snart kommer att finnas som app till både iPhone och Android. Den kommer att vara gratis och bygga på SAOL 13 samt erbjuda bland annat felstavningshjälp, korsordshjälp och information om Svenska Akademien. Vågar vi hoppas att den även kommer att smyga ut ledtrådar om kommande nobelpristagare så att vi kan ställa oss först i bibliotekets reservationsköer, tror ni?

Nu läser jag hos En bokcirkel för alla att även boktipset.se nu finns som app till iPhone, och tanken är att du som användare där både ska kunna betygsätta böcker och få nya boktips on the go – en minivariant av sajten, alltså.

Ni med iPhone; har ni testat boktipsets eller bokmässans appar? Funkar de bra?

Någon som har fler bokiga eller ordiga appar att tipsa om?

2 kommentarer

Filed under Boksnack

2 responses to “App app app!

  1. Jag ska genast testa boktipset, bokmässan funkar bra men den är seg att starta. Jag har donat en del med appen anobii där man kan registrera sina böcker genom att scanna ean-koden med sin iPhone. himla ballt.

  2. nina

    Eller så gör man som jag; laddar ner Wordfraud.se, såå den bästa fuskappen ja använt, och så använder man den bara mot VISSA personer😉 Sen jag började använda den har ja lärt mig sjukt många nya ord, så det beror ju på hur man använder fuskappen😀 Wordfraud is the best! kram till alla wf-fans därute!

Kommentera

