Love virtually av Daniel Glattauer

En vän berättade en gång om sin kompis som träffade sin nuvarande make på en busshållsplats någonstans utåt Nacka. Jag minns inte om bussen var försenad eller hur det kom sig att de började prata, men mötet mellan de två slutade iallafall med telefonnummerbyte, dater och till slut familjebildning. Hittills har det varit det mest udda sättet att träffa någon jag har hört talas om, men visst måste det finnas massor av sätt att hitta kärleken på som man inte hade väntat sig?

I boken Love Virtually av Daniel Glattauer får huvudpersonerna kontakt genom att Emmi stavar fel i en mailadress när hon ska avbeställa en tidningsprenumeration. Meddelandena (ja, hon fortsätter ju få tidningen rätt att hon har ”sagt upp den”) hamnar hos Leo, som just tagit sig ur en krånglig och rätt destruktiv relation, och han svarar efter ett tag. Här kunde hela historien ha tagit slut, men efter att Emmis mass-julhälsning även hamnar hos Leo som blir lite irriterad, fortsätter de maila varandra.

Skrivandet fram och tillbaka blir mer och mer intensivt, och eftersom hela boken består av just mailkonversationer får jag som läsare höra vad som har hänt lite i efterhand och ibland även mellan raderna. Jag lär också känna karaktärerna mer och mer vartefter de öppnar sig för varandra, och jag både skrattar och lider med dem. De diskuterar mycket om de ska träffas eller inte, om deras relation skulle bli bättre eller sämre av att de får träffa den verkliga människan bakom fantasi-Leo och fantasti-Emmi? Jag kan känna igen känslan från de gånger jag har varit inne på datingsajter på nätet och redan på en killes sätt att formulera sig börjat bygga upp en hel person som jag sen knappt vågar träffa av rädsla för besvikelse.

Jag gillar den här boken skarpt! Jag slukade den fort fort och när den tog slut var jag alldeles uppjagad och hade hjärtat i halsgropen. På vägen dit hade jag blivit underhållen av en bra dialog med högt tempo och snygga formuleringar. En så mysig, rolig och faktiskt spännande berättelse! Bitvis satt jag och höll handen för texten jag ännu inte hunnit till för att jag inte skulle se nåt avslöjande ord av misstag.

Dessutom blev jag kär i Leo (och undrar lite varför mina felskickade mail bara får automatiska svar från ”mailer demon”?).

Bokens originalspråk är tyska och titeln är då ”Gut gegen Nordwind”. Vill du läsa den på svenska får du vänta till i november då den kommer ut på Printz Publishing. Jag som inte alls gillar den engelska titeln (tro mig, boken är betydligt bättre än titeln) hoppas att den kommer att få en mer passande svensk titel.

4 kommentarer

Filed under Lästa böcker

4 responses to “Love virtually av Daniel Glattauer

  1. Är titeln en blinkning till filmen ”Love, Actually?” Har inte läst den här boken, men den låter spännande!

  2. Vilken TUR att den (också) är på väg hem till mig redan. Tjoho!

    Jag råkade sno Kristoffers stol, och förklarade sen för honom att jag tänkte gifta mig med Dr House. Ja, apropå udda sätt att träffas

  3. irene Bjerkeryd

    hej….
    jag är österrikiska och har nyligen upptäckt daniel glattauer och hans böcker….tycker det är kul att du gillar hans bok ”gut gegen nordwind”
    det gör jag oxo fast jag är alldeles i början…har även köpt fortsättningen
    som heter ”alle 7 wellen” och ”theo” där han skriver om sin bror/syster-son’s uppväxt och syn på världen.
    glattauer är inte bara otrolig rolig…han är ett geni på att uttrycka sig….
    irene B.

Kommentera

