Våga vägra bokrean

Idag började årets bokrea, men för första gången på hur många år som helst har jag inte ens gått nära den. Jag har stängt av nyhetsbreven från nätbokhandlarna och tack vare min ”ingen reklam tack”-lapp på dörren har jag heller inte fått några papperskataloger att bläddra i. Jag har heller inga tankar på att besöka någon av de fysiska boklådorna för att ”kolla lite” (vilket på bibliofiliska betyder köpa minst fem böcker jag inte visste att jag ville ha) och jag hoppas att jag ska kunna stå emot de stora högarna som man brukar tvingas passera mellan Åhléns City och T-Centralen.

Varför? Jo, ni minns väl mitt projekt Reclaim the bokhylla – mitt projekt som skulle få högarna av olästa böcker här hemma att minska? Hmmm… Vi kan väl säga som så att projektet fortfarande känns aktuellt. När jag listade böckerna i augusti hade jag 255 olästa och målet var att få ner dem till 100. Well, målet är fortfarande detsamma men listan innehåller nu inte mindre än 282 titlar. Gaaaah! Jag har ju varit duktig och läst flera stycken av böckerna som drällt här hemma länge, men ändå kryyyper böckerna på mig. Visst, några har jag köpt (ffa bokcirkelböcker och bokmässefynd) men en del har tillkommit pga snälla förlag, några via bokbyten och rätt många via tunga goodiebags från diverse bokevenemang.

Vad göra? Uppenbarligen läsa på och undvika bokrean. (Och sluta gnälla över I-landsproblem, jag vet!)

5 kommentarer

Filed under Reclaim the bokhylla

5 responses to “Våga vägra bokrean

  1. Yes! 255 säger du? Det betyder att jag som bara har drygt hundra olästa böcker kan köpa fler med gott samvete, eller hur? You made my day!

    • Bokbiten

      282…

      Men handla på du! Någon måste ju få den där branschen att gå runt, för det vore ju himla synd om de slutade trycka och sälja böcker.

  2. Pff, jag har över 300…och jag tänker handla på bokrean i alla fall!

  3. Imponerande hög med andra ord.

  4. Ingrid Månsson

    Underbart att läsa att jag inte är ensam om att förköpa mig på böcker. Beter mig likadant när jag kommer in i en garnaffär. Och jag vet inte om jag vill bli botad heller.

Kommentera

