Hungerspelen the movie

Äntligen! Herregud vad länge den 1 april kändes som ett datum långt in i framtiden. Datumet var nämligen det första som passade alla i biosällskapet att gå på just bio. Inte vilken bio som helst, utan Hungerspelen (som jag envisas med att kalla den rätt att jag vet att den töntigt nog heter Hunger games även på svenska).

Idag knatade vi iallafall iväg. Vi fyllde magarna med taco deluxe, handlade godis, snacks och dricka och säkerhetskissade (som alla tanter gör) – allt för att göra oss redo för 2 timmar och 22 minuter spänning, kärlek, slagsmål, elände, köttsår, muterade målbålgetingar och härmskrikor. Tonåringarna i salongen var uppenbarligen inte lika väl förberedda för herregud vad det sprangs ut och in i salongen. Toapaus? Facebookuppdateringar? Rastlöshet? Ingen aning, men ett himla liv var det.

Filmen då? Levde den upp till mina skyhöga förväntningar? Jodå, den höll. Katniss, Rue, Prim och karriäristerna var helt rätt castade, Peeta var helt ok men Gale var inte alla som jag hade tänkt mig. Själva spelen var bitvis väldigt spännande rätt att jag visste hur det skulle gå, och många scener var riktigt otäcka. Jag grät lite när någon dog (säger så klart inte vem pga sysslar inte med spoilers) och njöt mycket av vackert naturfoto, maffiga miljöer och snygga kostymer.

Scifi är fortfarande inte min genre, men Suzanne Collins har lyckats skriva en oemotståndlig historia som även håller som film. Jag ger den fyra härmskrikor av fem i betyg.

Lämna en kommentar

Filed under Boksnack

Kommentera

