Livet på ett pendeltåg

Avståndet mellan är en kollektivroman skriven av inte mindre än 24 författare* och utspelar sig på Stockholms olika pendeltågslinjer en dag i mars 2012. Kapitlen är korta och fristående men hakar här och var i varandra. Vi får träffa många av alla de personer som dagligen reser mellan olika stadsdelar och förorter och alla bär på sin lilla story innehållande glädje, sorg, bitterhet, relationer och en och annan vampyr och diktator.

Precis som man kan gissa varierar även språk, genre och kvalitet med de olika författarna. Ett fåtal kapitel passade inte mig alls och jag skummade dem snabbt, men de allra flesta var riktigt bra. Den historia som fastnade mest hos mig och som lämnade mig med tårar i ögonen var Charlotte Glaser Munchs tonårssnutt som jag gärna hade läst fortsättningen på och Katarina Kuicks incidentrapport tillhör också mina favoriter.

Även om jag inte gillar alla delar av historien är jag väldigt förtjust i hela den här idén. Noveller förstår jag mig inte på och novellsamlingar är väldigt svåra att läsa (för mig), men här är berättelserna ännu kortare och hänger ändå bitvis ihop. Boken tjänar på att läsas i ett svep och jag gillar att man ibland får förklaringar till ett kapitel i nästa text. Genreblandningen blir helt fantastisk eftersom man som läsare aldrig har en aning om vad som ska dyka upp härnäst. Som en fruktsallad av småtexter!

Utseendemässigt har Erika Söderström gjort boken supersnygg och jag gillar även att berättelserna inte har några andra namn än sträckorna de utspelar sig på. Däremot saknar jag författarnas namn i samband med varje kapitel. Jag gissar att tanken är att texten ska tala för sig själv och att det inte ska spela någon roll vem som har skrivit den, men jag är alldeles för nyfiken för att inte hela tiden sitta och slå upp författarlistan på slutet.

Läs för sjutton! Formatet är kul och innehållet håller.

*Gunnar Ardelius, Sara Bergmark Elfgren, Kevin Frato, Anthony Grooms, Ülkü Holago, Fabian Göransson, Tony Johansson, Jeny Jägerfeld, Malin Isaksson, Anneli Jordahl, Mats Kempe, Johanna Koljonen, Katarina Kuick, Björk Mirjamsdotter, Charlotte Glaser Munch, Ubah Musse, Ingrid Olsson, Inti Chavez Perez, Otto Rimfors, Ingelin Røssland, Mårten Sandén, Jessica Scheiffauer, Erika Söderström och Johanna Thydell.

Recensionsex från X Publishing. Finns att köpa på Adlibris och Bokus.

Lämna en kommentar

Filed under Lästa böcker

Kommentera

